Myyntityön kehittäminen Case: Hyvinkään Sisustus Oy
Rannikko, Henrik (2011)
Rannikko, Henrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269863
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvinkään Sisustus Oy:n kanssa. Työssä keskitytään myyntityön kehittämiseen, eli siihen, miten myyjät saadaan paremmalle myynnintasolle sekä miten heidän myyntityötään on mahdollista seurata. Tavoitteena on selvittää yrityksen myyntiosaamisen nykytilanne ja sen mahdolliset ongelmakohdat, joihin työssäni tulen puuttumaan. Kohdeyrityksessä myyntityön kehittämistä ei ollut aikaisemmin tutkittu. Kohdeyritys oli tietoinen myyntityön tehokkuuden heikosta tilanteesta, minkä takia tutkimukseni tulokset ja niiden perusteella tehdyt kehitysehdotukset ovat erittäin hyödyllisiä kohdeyritykselle. Tulosteni avulla kohdeyritys pystyy kehittämään myyjien myyntityöskentelyä ja mahdollistamaan myynnin kehittymisen jatkossakin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Teoriaosiossa pyritään luomaan tarvittavat tiedot hyvästä myyntityöstä ja myyntiprosessista. Työni empiirisessä osassa selvitin haastattelemalla kohdeyrityksen myyjiä heidän myyntityönsä tietoista toteuttamista. Tutkimusmenetelmänä käytin avointa teemahaastattelua, jotta pystyn kokoamaan keskeisimmät teema-aiheet tutkimusta käsiteltäessä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, ettei yrityksessä ollut myyntityön kehittämiseen käytetty aikaisemmin aikaa. Myyntitietoinen myyminen oli heikolla tasolla, joten myyntityön perustoimenkuvien selkeyttäminen ja myyntiprosessin luominen nousivat tärkeimmiksi kehitystavoitteikseni. Tutkimukseni perusteella pystyin määrittelemään myyjän työtoimenkuvat, viikko- & kuukausipalaverin rungon sekä myynnin kehityksen tarkkailua helpottavan ostopäätöspyynnön seurantametodin. Näiden ehdotuksieni avulla kohdeyrityksen on mahdollista jatkossa kehittää tietoisesti myyjien myyntityötä ja luoda jatkuvuutta myyntityön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Teoriaosiossa pyritään luomaan tarvittavat tiedot hyvästä myyntityöstä ja myyntiprosessista. Työni empiirisessä osassa selvitin haastattelemalla kohdeyrityksen myyjiä heidän myyntityönsä tietoista toteuttamista. Tutkimusmenetelmänä käytin avointa teemahaastattelua, jotta pystyn kokoamaan keskeisimmät teema-aiheet tutkimusta käsiteltäessä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, ettei yrityksessä ollut myyntityön kehittämiseen käytetty aikaisemmin aikaa. Myyntitietoinen myyminen oli heikolla tasolla, joten myyntityön perustoimenkuvien selkeyttäminen ja myyntiprosessin luominen nousivat tärkeimmiksi kehitystavoitteikseni. Tutkimukseni perusteella pystyin määrittelemään myyjän työtoimenkuvat, viikko- & kuukausipalaverin rungon sekä myynnin kehityksen tarkkailua helpottavan ostopäätöspyynnön seurantametodin. Näiden ehdotuksieni avulla kohdeyrityksen on mahdollista jatkossa kehittää tietoisesti myyjien myyntityötä ja luoda jatkuvuutta myyntityön kehittämiseen.