Kestävän kehityksen mukainen Design Management-malli Marimekolle
Lille, Kirsi (2011)
Lille, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412011
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kestävän kehityksen huomioimista ja osaamisen kasvattamista Marimekon tekstiili- ja vaatetustuotteiden design-prosessissa. Työn tavoitteena on selkeyttää Marimekon yhteiskuntavastuun tavoitteita ja määritelmiä organisaation sisällä sekä mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisten valintojen entistä yhtenäisempi toteutuminen huomioiden tuotteiden koko tuotanto- ja arvoketjun. Kehittämistyö pyrkii antamaan välineitä ja edesauttamaan Marimekon tavoitetta erottautua kestävän kehityksen mukaisella muotoilulla.
Teoriaosuudessa on kartoitettu Marimekon historiaa sekä tulevaisuuden tavoitteita. Kestävän kehityksen taustaan on tutustuttu tekstiili- ja vaatetusteollisuuden tämän hetkisten haasteiden kautta, tekstiilimateriaalien vertailun avulla sekä määrittelemällä eettisen ja ekologisen muotoilun periaatteita. Muotoilutilannetta Marimekossa lähestyttiin haastattelemalla organisaation eri toimijoita. Haastatteluiden perusteella voitiin päätellä, että kestävän kehityksen määritelmä Marimekon organisaatiossa oli tarpeen muotoilla designin näkökulmasta sekä hahmotella yhteiset yhteiskuntavastuun askelmerkit sisältävä Design Brief. Yleisesti toivottiin yhä kattavampaa, tuotteen koko elinkaaren huomioimista organisaation eri toiminnoissa, esimerkkeinä ekologisempien materiaalien valinta, tuotteiden käytön aikaisen huollon huomioiminen sekä tuotteiden ja materiaalien kierrätysmahdollisuudet.
Tavoitteiden saavuttamiseksi luotiin ekologinen Design Management -malli, Kestävän kehityksen mukainen muotoiluohjeisto. Ohjeisto noudattaa cradle-to-cradle – elinkaariteoriaa ja pyrkii ottamaan tekstiili- ja vaatetusteollisuuden pitkän ja monimutkaisen arvoketjun huomioon sekä valottamaan sen eri vaiheisiin liittyviä ekologisia pulmia ja valintamahdollisuuksia. Kestävän kehityksen mukainen muotoiluohjeisto pyrkii osoittamaan eri valintojen kärjistetyt vaikutukset tuotteen elinkaaressa visuaalisin keinoin ja antaa mahdollisuuden vertailla valintojen vaikutuksia tuotteen elinkaaren lopulliseen ekologisuuteen. Ohjeiston on tarkoitus palvella ennakoivana työkaluna jo muotoilustrategiaa tai uutta tuoteryhmää luotaessa, mutta myös prosessien eri vaiheissa tavoitteellisena työkaluna kohti ekologisempia valintoja. Ohjeisto haastaa kyseenalaistamaan totutut valinnat ja harkitsemaan ekologisempia vaihtoehtoja.
Teoriaosuudessa on kartoitettu Marimekon historiaa sekä tulevaisuuden tavoitteita. Kestävän kehityksen taustaan on tutustuttu tekstiili- ja vaatetusteollisuuden tämän hetkisten haasteiden kautta, tekstiilimateriaalien vertailun avulla sekä määrittelemällä eettisen ja ekologisen muotoilun periaatteita. Muotoilutilannetta Marimekossa lähestyttiin haastattelemalla organisaation eri toimijoita. Haastatteluiden perusteella voitiin päätellä, että kestävän kehityksen määritelmä Marimekon organisaatiossa oli tarpeen muotoilla designin näkökulmasta sekä hahmotella yhteiset yhteiskuntavastuun askelmerkit sisältävä Design Brief. Yleisesti toivottiin yhä kattavampaa, tuotteen koko elinkaaren huomioimista organisaation eri toiminnoissa, esimerkkeinä ekologisempien materiaalien valinta, tuotteiden käytön aikaisen huollon huomioiminen sekä tuotteiden ja materiaalien kierrätysmahdollisuudet.
Tavoitteiden saavuttamiseksi luotiin ekologinen Design Management -malli, Kestävän kehityksen mukainen muotoiluohjeisto. Ohjeisto noudattaa cradle-to-cradle – elinkaariteoriaa ja pyrkii ottamaan tekstiili- ja vaatetusteollisuuden pitkän ja monimutkaisen arvoketjun huomioon sekä valottamaan sen eri vaiheisiin liittyviä ekologisia pulmia ja valintamahdollisuuksia. Kestävän kehityksen mukainen muotoiluohjeisto pyrkii osoittamaan eri valintojen kärjistetyt vaikutukset tuotteen elinkaaressa visuaalisin keinoin ja antaa mahdollisuuden vertailla valintojen vaikutuksia tuotteen elinkaaren lopulliseen ekologisuuteen. Ohjeiston on tarkoitus palvella ennakoivana työkaluna jo muotoilustrategiaa tai uutta tuoteryhmää luotaessa, mutta myös prosessien eri vaiheissa tavoitteellisena työkaluna kohti ekologisempia valintoja. Ohjeisto haastaa kyseenalaistamaan totutut valinnat ja harkitsemaan ekologisempia vaihtoehtoja.