Jätehuollon asiakastyytyväisyystutkimus : Sysmän Mape Oy
Tuokko, Jenni (2011)
Tuokko, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127625
Tiivistelmä
Sysmän Mapen palveluihin kuuluu jäte- ja lokahuollon lisäksi kiinteistönhuolto, siivoustoiminta, jätteiden siirtokuormausaseman ja Sysmässä sijaitsevan Päijät-Hämeen Jätehuollon pienjäteaseman palveluiden hoitaminen. Sysmän Mape Oy on nykyään osakekauppojen myötä RTK-palvelun tytäryhtiö. RTK-palvelu, Rauman teollisuus ja kiinteistöt, on maanlaajuinen kiinteistöhuolto- ja puhtaanapito-palveluita tarjoava yritys.
Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään Sysmän Mape Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä suhtautumista että toiveita jätehuoltopalveluja kohtaan. Tähän opinnäytetyöhön on liitetty Päijät-Hämeen jätehuollon Sysmän pienjäteasemaa koskenut asiakastyytyväisyystutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta ja tiedonkeruutapana postikyselyä. Otos valittiin systemaattisella otannalla Sysmän Mapen asiakasrekisteristä. Kyselyitä tehtiin kaksi erilaista. Yksi kysely laadittiin kaava-alueen kotinoudon piirissä oleville asiakkaille ja toinen haja-asutusalueen aluekeräyspisteitä käyttäville. Molempia lomakkeita lähetettiin 300 kappaletta. Kyselyitä palautui yhteensä 271 kappaletta, joka on palautusprosenttina 45. Vastaavaa tutkimusta yrityksen asiakastyytyväisyydestä ei ole tehty aikaisemmin.
Tulosten perusteella Mapen kotinoutoasiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä jätehuoltopalveluihinsa ja Mapen toimintaan. Aluekeräyspisteiden käyttäjillä tyytyväisyys jätehuoltoon oli hieman alempi, mutta oli silti hyvä. Kunnan 22 aluekeräyspisteestä parhaimmaksi osoittautui Särkilahti.
Opinnäytetyön avulla yritys voi perehdyttyään asiakasryhmiensä odotuksiin ja vaatimuksiin, kehittää palvelujaan. Kyselytutkimus voidaan tarvittaessa toistaa tulevaisuudessa ja seurata asiakastyytyväisyyden kehitystä.
Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään Sysmän Mape Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä suhtautumista että toiveita jätehuoltopalveluja kohtaan. Tähän opinnäytetyöhön on liitetty Päijät-Hämeen jätehuollon Sysmän pienjäteasemaa koskenut asiakastyytyväisyystutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta ja tiedonkeruutapana postikyselyä. Otos valittiin systemaattisella otannalla Sysmän Mapen asiakasrekisteristä. Kyselyitä tehtiin kaksi erilaista. Yksi kysely laadittiin kaava-alueen kotinoudon piirissä oleville asiakkaille ja toinen haja-asutusalueen aluekeräyspisteitä käyttäville. Molempia lomakkeita lähetettiin 300 kappaletta. Kyselyitä palautui yhteensä 271 kappaletta, joka on palautusprosenttina 45. Vastaavaa tutkimusta yrityksen asiakastyytyväisyydestä ei ole tehty aikaisemmin.
Tulosten perusteella Mapen kotinoutoasiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä jätehuoltopalveluihinsa ja Mapen toimintaan. Aluekeräyspisteiden käyttäjillä tyytyväisyys jätehuoltoon oli hieman alempi, mutta oli silti hyvä. Kunnan 22 aluekeräyspisteestä parhaimmaksi osoittautui Särkilahti.
Opinnäytetyön avulla yritys voi perehdyttyään asiakasryhmiensä odotuksiin ja vaatimuksiin, kehittää palvelujaan. Kyselytutkimus voidaan tarvittaessa toistaa tulevaisuudessa ja seurata asiakastyytyväisyyden kehitystä.