Elintarvikekuljetusten päästövaikutukset Italiasta Suomeen : case : Keslog Oy, ruokaöljytoimitukset
Ahokainen, Ossi (2011)
Ahokainen, Ossi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on liikenteen päästöjen tutkiminen. Päästöistä on otettu huomioon hiilidioksi, hiilimonoksidi, rikin oksidit ja typen oksidit. Työssä tutkitaan myös eri liikennemuotojen kuljetusaikaa ja hintaa. Liikennemuodoista mukaan on valittu maantiekuljetus, intermodaalikuljetus ja merikuljetus. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää Etelä-Italiasta Suomeen tapahtuvan liikenteen päästöjä Keslog Oy ruokaöljytoimitusten osalta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään kuljetusliikkeiden edustajien mielipiteitä liikenteen päästöistä ja joistakin liikenteeseen liittyvistä kansainvälisistä sopimuksista.
Teoriaosa antaa lukijalle tietoa eri kuljetusmenetelmistä. Lisäksi teoriaosassa käsitellään myös joitakin liikenteeseen vaikuttavia kansainvälisiä sopimuksia. Päästöjen yksikköarvoina on käytetty Lipastossa olevia laskettuja arvoja, jotka on suhteutettu tutkimuksen tonnimäärään ottaen huomioon myös kuljetusmatkan pituus. Lipasto on VTT:n tekemä sivusto, jossa on eri liikennemuotojen laskettuja
yksikköpäästöjä. Haastattelut on suoritettu teemahaastatteluna ja vastaajilla on ollut mahdollisuus kertoa vapaasti omia ja yrityksen mielipiteitä esitettyihin kysymyksiin.
Tulokseksi saatiin laskettujen päästöjen osalta, että intermodaalikuljetus on tässä tapauksessa päästöjen kannalta vähiten ympäristöä kuormittava liikennemuoto. Jos valintakriteerinä on ainoastaan rahdin hinta, valittavaksi tulee merirahti. Merirahti on päästöjen osalta saastuttavin, mihin on syynä kuljetusmatkan pitkä pituus. Haastatteluissa tulivat esiin mm. seuraavat asiat: kuljetusliikkeet ovat panostaneet ekologiseen kuljettamiseen ja kuljetusmuodon valinnalla voidaan tehdä päätöksiä ekologisemmasta kuljetustavasta. Lisäksi haastattelussa tuli ilmi, että liikenteeseen vaikuttavat kansainväliset sopimukset eivät aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla, vaan ne saattavat ohjata liikennettä päästöjen osalta huonompaan suuntaan kuten IMO 2015 – sopimuksen pelätään tekevän. Jotta kuljetusmuodon valintaa saataisiin ohjattua ympäristöystävällisemmäksi, kuluttajien tulisi vaatia kauppaa esittämään tuotteissa liikenteen päästöjen määrä.
Teoriaosa antaa lukijalle tietoa eri kuljetusmenetelmistä. Lisäksi teoriaosassa käsitellään myös joitakin liikenteeseen vaikuttavia kansainvälisiä sopimuksia. Päästöjen yksikköarvoina on käytetty Lipastossa olevia laskettuja arvoja, jotka on suhteutettu tutkimuksen tonnimäärään ottaen huomioon myös kuljetusmatkan pituus. Lipasto on VTT:n tekemä sivusto, jossa on eri liikennemuotojen laskettuja
yksikköpäästöjä. Haastattelut on suoritettu teemahaastatteluna ja vastaajilla on ollut mahdollisuus kertoa vapaasti omia ja yrityksen mielipiteitä esitettyihin kysymyksiin.
Tulokseksi saatiin laskettujen päästöjen osalta, että intermodaalikuljetus on tässä tapauksessa päästöjen kannalta vähiten ympäristöä kuormittava liikennemuoto. Jos valintakriteerinä on ainoastaan rahdin hinta, valittavaksi tulee merirahti. Merirahti on päästöjen osalta saastuttavin, mihin on syynä kuljetusmatkan pitkä pituus. Haastatteluissa tulivat esiin mm. seuraavat asiat: kuljetusliikkeet ovat panostaneet ekologiseen kuljettamiseen ja kuljetusmuodon valinnalla voidaan tehdä päätöksiä ekologisemmasta kuljetustavasta. Lisäksi haastattelussa tuli ilmi, että liikenteeseen vaikuttavat kansainväliset sopimukset eivät aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla, vaan ne saattavat ohjata liikennettä päästöjen osalta huonompaan suuntaan kuten IMO 2015 – sopimuksen pelätään tekevän. Jotta kuljetusmuodon valintaa saataisiin ohjattua ympäristöystävällisemmäksi, kuluttajien tulisi vaatia kauppaa esittämään tuotteissa liikenteen päästöjen määrä.