Sisäisen viestinnän kartoitus ja kehittäminen Kantasäästöpankki Oy:ssä
Veikkola, Marika (2011)
Veikkola, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510980
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Liiketalouden p2p-koulutusohjelma
Sisäisen viestinnän kartoitus ja kehittäminen Kantasäästöpankki Oy:ssä
Vuosi 2011 Sivumäärä 58
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kantasäästöpankki Oy:n sisäisen viestinnän nykytilanne ja luoda sen perusteella ehdotuksia sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Havaintoaineiston keruumenetelmäksi tehtiin e-lomake, joka lähetettiin Kantasäästöpankin jokaiselle työntekijälle. Kyselyn ajankohta sijoittui helmikuuhun 2011.
Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sisäisen viestinnän merkityksen tärkeyttä yrityksen toiminnalle. Teoriaosuudessa on pyritty tarkastelemaan sisäistä viestintää siten, että se pitää sisällään tutkimuksen kannalta oleellisimmat asiat. Teorian tarkoituksena on myös tukea ja auttaa ymmärtämään tehtyä kyselytutkimusta Kantasäästöpankin sisäisestä viestinnästä. Tarkasteltaviksi asioiksi nousivat sisäisen viestinnän näkyvyys, työyhteisöviestintä, sisäisen viestinnän johtaminen ja henkilöstön hyvinvointi. Kyselylomakkeessa tarkasteltavia sisäisen viestinnän osa-alueita olivat viestimet, palaverit, henkilöstö, sisäisen viestinnän toimivuus, palaute, sekä esimies ja viestintä.
Tutkimustulosten perusteella koko pankin sisäinen viestintä koettiin keskiarvoisesti melko toimivaksi. Etenkin oman konttorin viestintään oltiin hyvin tyytyväisiä. Melko tyytyväisiä oltiin myös esimiesten viestintään. Kehitystä vastaajat toivoivat ennen kaikkea palaverikäytäntöön sekä erilaisista asioista kuten henkilöstömuutoksista ilmoittamiseen.
Asiasanat Sisäinen viestintä, yhteisöviestintä, henkilöstöjohtaminen
Laurea Hyvinkää
Liiketalouden p2p-koulutusohjelma
Sisäisen viestinnän kartoitus ja kehittäminen Kantasäästöpankki Oy:ssä
Vuosi 2011 Sivumäärä 58
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kantasäästöpankki Oy:n sisäisen viestinnän nykytilanne ja luoda sen perusteella ehdotuksia sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Havaintoaineiston keruumenetelmäksi tehtiin e-lomake, joka lähetettiin Kantasäästöpankin jokaiselle työntekijälle. Kyselyn ajankohta sijoittui helmikuuhun 2011.
Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sisäisen viestinnän merkityksen tärkeyttä yrityksen toiminnalle. Teoriaosuudessa on pyritty tarkastelemaan sisäistä viestintää siten, että se pitää sisällään tutkimuksen kannalta oleellisimmat asiat. Teorian tarkoituksena on myös tukea ja auttaa ymmärtämään tehtyä kyselytutkimusta Kantasäästöpankin sisäisestä viestinnästä. Tarkasteltaviksi asioiksi nousivat sisäisen viestinnän näkyvyys, työyhteisöviestintä, sisäisen viestinnän johtaminen ja henkilöstön hyvinvointi. Kyselylomakkeessa tarkasteltavia sisäisen viestinnän osa-alueita olivat viestimet, palaverit, henkilöstö, sisäisen viestinnän toimivuus, palaute, sekä esimies ja viestintä.
Tutkimustulosten perusteella koko pankin sisäinen viestintä koettiin keskiarvoisesti melko toimivaksi. Etenkin oman konttorin viestintään oltiin hyvin tyytyväisiä. Melko tyytyväisiä oltiin myös esimiesten viestintään. Kehitystä vastaajat toivoivat ennen kaikkea palaverikäytäntöön sekä erilaisista asioista kuten henkilöstömuutoksista ilmoittamiseen.
Asiasanat Sisäinen viestintä, yhteisöviestintä, henkilöstöjohtaminen