Eri musiikkityylien piirtäminen 5-vuotiaan lapsen maailmassa
Lusnikova, Susanna (2011)
Lusnikova, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249292
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin lasten suhtautumista musiikin eri tyylilajeihin musiikkipiirtämisen avulla. Työssäni käsittelin kuutta eri musiikkityyliä: jazz, hiphop, suomalainen moderni musiikki, pop, elektroninen musiikki ja metallimusiikki. Kuuntelutin lapsilla näistä kustakin yhden esimerkin ja analysoin lasten piirustuksia ja tein johtopäätöksiä niistä..
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Mitä voi päätellä piirrosten perusteella lasten suhtautumisesta kuunneltavaan musiikkiin?
2. Miten erilaiset musiikkityylit tai genret, jotka eivät välttämättä ole lapsille ennestään tuttuja, ilmenevät piirroksissa?
3. Nauttivatko lapset musiikkipiirtämisestä?
Tutkimuksesta käy ilmi, että lapset nauttivat kaikkien edellä mainittujen tyylilajien musiikista. Ennakkoasenteet eivät rajoittaneet heidän suhtautumistaan esimerkiksi metallimusiikkiin tai moderniin suomalaisen konserttimusiikkiin. Eri musiikkityylit tai genret eivät kuitenkaan suoraan ilmene lasten tavassa käyttää piirroksissaan värejä tai muotoja. Pikemminkin kullakin lapsella oli kautta linjan aivan oma piirrostyyli.
Vakuutuin siitä, että lapset nauttivat tällaisesta toiminnasta ja että lasten musiikkimaailmaa voi rikastuttaa soittamalla heille mahdollisimman monien eri tyylilajien ja genrejen musiikkia.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Mitä voi päätellä piirrosten perusteella lasten suhtautumisesta kuunneltavaan musiikkiin?
2. Miten erilaiset musiikkityylit tai genret, jotka eivät välttämättä ole lapsille ennestään tuttuja, ilmenevät piirroksissa?
3. Nauttivatko lapset musiikkipiirtämisestä?
Tutkimuksesta käy ilmi, että lapset nauttivat kaikkien edellä mainittujen tyylilajien musiikista. Ennakkoasenteet eivät rajoittaneet heidän suhtautumistaan esimerkiksi metallimusiikkiin tai moderniin suomalaisen konserttimusiikkiin. Eri musiikkityylit tai genret eivät kuitenkaan suoraan ilmene lasten tavassa käyttää piirroksissaan värejä tai muotoja. Pikemminkin kullakin lapsella oli kautta linjan aivan oma piirrostyyli.
Vakuutuin siitä, että lapset nauttivat tällaisesta toiminnasta ja että lasten musiikkimaailmaa voi rikastuttaa soittamalla heille mahdollisimman monien eri tyylilajien ja genrejen musiikkia.