Franchiseliiketoimintamallin laatiminen ja sen lanseeraussuunnitelma Case-yritys: RAMONEDGE
Norja, Mika (2011)
Norja, Mika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188555
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään franchisetoiminnan käsitteitä sekä franchise-antajan ja franchise-ottajan vastuualueita ja velvollisuuksia. Työssä käsitellään lisäksi asioita, joita tarvitaan franchiseyrityksen perustamisessa, kuten franchisingtoiminnan lanseerausta, franchisesopimuksien tekoa ja niiden lainsäädäntöjä.
Lisäksi työssä avataan tulevan franchiseyrityksen toimintasuunnitelmaa sekä annetaan tietoja markkinoille tuotavan tuotteen kehitysprosessista sekä hyödyistä, joita tuleva asiakas tuotteen käytöstä saa.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti franchisetoimintaa ja sen eri osa-alueita. Työssä käsitellään myös sitä, mitä franchising ei ole. Lisäksi työssä kerrotaan franchisetoiminnan lanseerauksesta sekä brandista.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin toiminnankehittämistutkimusta. Aineis-toa työhön kerättiin alan kirjallisuudesta, internetistä sekä haastattelemalla Paavo Rämöä ja tekemällä tiivistä yhteistyötä hänen kanssaan. Paavo Rämö on Rämö Oy:n ja RamonEdgen yrityksen toimitusjohtaja.
Työn tuloksena on tietoa franchisetoiminnan käytännöistä ja määritelmistä sekä tärkeitä asioita franchise-antajan ja franchise-ottajan vastuualueista ja velvollisuuksista. Lisäksi käsittelen tietoa toiminnan lanseerauksesta ja brandista.
Lisäksi työssä avataan tulevan franchiseyrityksen toimintasuunnitelmaa sekä annetaan tietoja markkinoille tuotavan tuotteen kehitysprosessista sekä hyödyistä, joita tuleva asiakas tuotteen käytöstä saa.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti franchisetoimintaa ja sen eri osa-alueita. Työssä käsitellään myös sitä, mitä franchising ei ole. Lisäksi työssä kerrotaan franchisetoiminnan lanseerauksesta sekä brandista.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin toiminnankehittämistutkimusta. Aineis-toa työhön kerättiin alan kirjallisuudesta, internetistä sekä haastattelemalla Paavo Rämöä ja tekemällä tiivistä yhteistyötä hänen kanssaan. Paavo Rämö on Rämö Oy:n ja RamonEdgen yrityksen toimitusjohtaja.
Työn tuloksena on tietoa franchisetoiminnan käytännöistä ja määritelmistä sekä tärkeitä asioita franchise-antajan ja franchise-ottajan vastuualueista ja velvollisuuksista. Lisäksi käsittelen tietoa toiminnan lanseerauksesta ja brandista.