Markkinatutkimus potentiaalisista asiakkaista Chesterton-kunnossapitotuotteille CH-Palvelu Oy:lle
Lautiainen, Tommi (2011)
Lautiainen, Tommi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinatutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää Etelä-Karjalan alueelta potentiaalisia asiakkaita CH-Palvelu Oy:n maahantuomille Chesterton-kunnossapitotuotteille. Tutkimuksen teko oli tarpeellista, sillä toimeksiantaja osti edellisen maahantuojan Chesterton-tuotevaraston, josta kunnossapidon erikoistuotteille oli tarkoitus löytää uusia asiakasmahdollisuuksia. Markkinatutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää aiemmin asiakkaina olleiden yritysten nykytilanne ja ostopotentiaali.
Työn teoriaosuudessa määriteltiin teollisuuden kunnossapito alan kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella. Toiminnallisessa vaiheessa selostettiin tutkimusvälineen suunnittelu, rakentaminen sekä toteutus. Lopussa analysoitiin tutkimuksen tulokset, joiden perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia jatkotoimenpiteitä varten. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, jolla selvitettiin, mitä tuotteita teolliseen tuotantoon ja koneistukseen keskittyneet alueen pk-yritykset käyttävät tällä hetkellä.
Kyselyyn vastanneista 43 yrityksestä 21 luokiteltiin ostopotentiaalia omaaviksi yrityksiksi, joten prosenteiksi muutettuna potentiaalisia asiakkaita löytyi 48,8 %. Tuotekyselystä selvisi myös, että suurimmalla osalla potentiaalisista yrityksistä oli käytössä samoja tuotteita kuin Chesterton-tuoteryhmässä. Tuloksista voidaan päätellä, että kohderyhmäksi valittujen yritysten toimialat ja käytössä olevat tuotteet näyttävät kohtaavan Chesterton-kunnossapitotuotteet. Yhteenvetona voidaan todeta, että markkina-alueelta löytyy ostopotentiaalia, kunhan asiakaskäyntien määrään ja laatuun keskitytään enemmän.
Työn teoriaosuudessa määriteltiin teollisuuden kunnossapito alan kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella. Toiminnallisessa vaiheessa selostettiin tutkimusvälineen suunnittelu, rakentaminen sekä toteutus. Lopussa analysoitiin tutkimuksen tulokset, joiden perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia jatkotoimenpiteitä varten. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, jolla selvitettiin, mitä tuotteita teolliseen tuotantoon ja koneistukseen keskittyneet alueen pk-yritykset käyttävät tällä hetkellä.
Kyselyyn vastanneista 43 yrityksestä 21 luokiteltiin ostopotentiaalia omaaviksi yrityksiksi, joten prosenteiksi muutettuna potentiaalisia asiakkaita löytyi 48,8 %. Tuotekyselystä selvisi myös, että suurimmalla osalla potentiaalisista yrityksistä oli käytössä samoja tuotteita kuin Chesterton-tuoteryhmässä. Tuloksista voidaan päätellä, että kohderyhmäksi valittujen yritysten toimialat ja käytössä olevat tuotteet näyttävät kohtaavan Chesterton-kunnossapitotuotteet. Yhteenvetona voidaan todeta, että markkina-alueelta löytyy ostopotentiaalia, kunhan asiakaskäyntien määrään ja laatuun keskitytään enemmän.