Verkkosivuston käyttöasteeseen vaikuttavat tekijät
Niemi, Matias (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asioita, jotka vaikuttavat B2B Market Oy:n verkkosivuston vierailijamääriin. Tutkimuksen avulla mahdollistetaan kohdeyrityksen kaltaisen palvelun, eli B2B-kaupankäynnin markkinapaikan muokkaaminen enemmän sen kohderyhmän tarpeita palvelevaksi.
Tutkimustyössä hyödynnettiin kirjallisia lähdemateriaaleja digitaalisesta markkinoinnista, hakukoneista ja verkkosivuston käytettävyydestä. Työhön sisältyi pienyrittäjille suunnattu, verkkolomakkeena toteutettu kyselytutkimus, jonka avulla pystyttiin selvittämään pienyrittäjien hankintojen tekemiseen liittyviä tarpeita, tietämystä B2B-alasta, hakukonekäyttäytymistä ja erilaisia mieltymyksiä verkkosivuihin liittyen. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä.
Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni yrittäjien halukkuus tehdä kauppaa B2B-kaupankäynnin markkinapaikoissa. Yrittäjät suosivat verkkopalvelussa selkeitä informatiivisia sisältöjä ja palvelun käytettävyyttä. Hankintoja yrityksille etsitään eniten hakukoneiden välityksellä ja haettavat asiat löytyvät hakukoneista muutamalla hakukonehaulla. Haasteiksi digitaalisessa B2B-kaupankäynnissä koettiin ongelmat luotettavuudessa ja puutteet tuoteinformaatioissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että B2B-kaupankäynnin markkinapaikka vaatii menestyäkseen hakukoneoptimoidut sivut, luottamusta nostattavaa informatiivista sisältöä ja digitaaliseen markkinointiin panostamista eri kanavissa. Työtä on mahdollista hyödyntää verkkosivujen luomisessa, hakukoneoptimoinnissa ja B2B-alan yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Jatkotutkimuksena voidaan pohtia B2B-markkinapaikkojen kannattavuutta taloudellisesta näkökulmasta.
Tutkimustyössä hyödynnettiin kirjallisia lähdemateriaaleja digitaalisesta markkinoinnista, hakukoneista ja verkkosivuston käytettävyydestä. Työhön sisältyi pienyrittäjille suunnattu, verkkolomakkeena toteutettu kyselytutkimus, jonka avulla pystyttiin selvittämään pienyrittäjien hankintojen tekemiseen liittyviä tarpeita, tietämystä B2B-alasta, hakukonekäyttäytymistä ja erilaisia mieltymyksiä verkkosivuihin liittyen. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä.
Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni yrittäjien halukkuus tehdä kauppaa B2B-kaupankäynnin markkinapaikoissa. Yrittäjät suosivat verkkopalvelussa selkeitä informatiivisia sisältöjä ja palvelun käytettävyyttä. Hankintoja yrityksille etsitään eniten hakukoneiden välityksellä ja haettavat asiat löytyvät hakukoneista muutamalla hakukonehaulla. Haasteiksi digitaalisessa B2B-kaupankäynnissä koettiin ongelmat luotettavuudessa ja puutteet tuoteinformaatioissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että B2B-kaupankäynnin markkinapaikka vaatii menestyäkseen hakukoneoptimoidut sivut, luottamusta nostattavaa informatiivista sisältöä ja digitaaliseen markkinointiin panostamista eri kanavissa. Työtä on mahdollista hyödyntää verkkosivujen luomisessa, hakukoneoptimoinnissa ja B2B-alan yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Jatkotutkimuksena voidaan pohtia B2B-markkinapaikkojen kannattavuutta taloudellisesta näkökulmasta.