Potilasohjeet asiakkaiden arvioimina
Vilkko, Sini (2011)
Vilkko, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512138
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Kustannus Oy Duodecimille valmistettu tutkimusraportti heidän kanssaan yhteistyössä toteutetusta ”Terveyskirjasto.fi-palvelun potilasohjeiden asiakasarviointi” -tutkimuksesta. Kustannus Oy Duodecim on lääketieteeseen erikoistunut kustantamo, joka julkaisee terveydenhuollon ammattilaisten oppikirjoja, terveyteen liittyviä yleisiä teoksia sekä sähköisiä julkaisuja. Terveyskirjasto on valtakunnallinen, kaikille avoin Kustannus Oy Duodecimin tuottama verkkopalvelu, joka sisältää terveyteen liittyviä artikkeleita ja potilasohjeita. Tutkimuksessa tutkittiin Terveyskirjasto.fi-palvelun potilasohjeita asiakasarvioinnin avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaiseksi asiakkaat kokevat Terveyskirjaston potilasohjeet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia Terveyskirjaston potilasohjeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa potilasohjeiden kehittämisen tueksi. Päätutkimuskysymyksenä oli, millaiseksi ihmiset kokevat Terveyskirjaston potilasohjeet. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joka toteutettiin puolen vuoden aikana kolmella pääkaupunkiseudun terveysasemalla. Kyselyyn osallistuivat vapaaehtoiset terveysasemalla kävijät. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Microsoft Office Excel 2007 taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan 83 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista piti Terveyskirjaston potilasohjeita nykyisellään hyvänä. Kyselyyn osallistuneista yhteensä 96 prosenttia arvioi Terveyskirjaston potilasohjeet luotettaviksi ja heistä 47 prosenttia arvioi ohjeet erittäin luotettaviksi. Vastaajista 66 prosenttia koki potilasohjeista saamansa tiedon hyödylliseksi ja 30 prosenttia erittäin hyödylliseksi. 96 prosenttia tutkimukseen osallistuneista koki saavansa lukemastaan potilasohjeesta hyvin tietoa. Kaikista vastaajista 88 prosenttia ymmärsi kaiken potilasohjeesta lukemansa ja 13 prosenttia koki ymmärtäneensä riittävästi lukemastaan.
Opinnäytetyötä ja siinä esiteltyjä tuloksia voidaan hyödyntää Terveyskirjaston potilasohjeiden kehittämisessä sekä kehittämistarpeiden kartoittamisessa. Jatkossa Terveyskirjaston potilasohjeiden arviointia voisi toteuttaa esimerkiksi Terveyskirjaston Internet-sivuille sijoitettavan sähköisen arviointilomakkeen muodossa, jossa kannattaisi käyttää asteikkoihin eli skaaloihin perustuvaa kysymystyyppiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia Terveyskirjaston potilasohjeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa potilasohjeiden kehittämisen tueksi. Päätutkimuskysymyksenä oli, millaiseksi ihmiset kokevat Terveyskirjaston potilasohjeet. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joka toteutettiin puolen vuoden aikana kolmella pääkaupunkiseudun terveysasemalla. Kyselyyn osallistuivat vapaaehtoiset terveysasemalla kävijät. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Microsoft Office Excel 2007 taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan 83 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista piti Terveyskirjaston potilasohjeita nykyisellään hyvänä. Kyselyyn osallistuneista yhteensä 96 prosenttia arvioi Terveyskirjaston potilasohjeet luotettaviksi ja heistä 47 prosenttia arvioi ohjeet erittäin luotettaviksi. Vastaajista 66 prosenttia koki potilasohjeista saamansa tiedon hyödylliseksi ja 30 prosenttia erittäin hyödylliseksi. 96 prosenttia tutkimukseen osallistuneista koki saavansa lukemastaan potilasohjeesta hyvin tietoa. Kaikista vastaajista 88 prosenttia ymmärsi kaiken potilasohjeesta lukemansa ja 13 prosenttia koki ymmärtäneensä riittävästi lukemastaan.
Opinnäytetyötä ja siinä esiteltyjä tuloksia voidaan hyödyntää Terveyskirjaston potilasohjeiden kehittämisessä sekä kehittämistarpeiden kartoittamisessa. Jatkossa Terveyskirjaston potilasohjeiden arviointia voisi toteuttaa esimerkiksi Terveyskirjaston Internet-sivuille sijoitettavan sähköisen arviointilomakkeen muodossa, jossa kannattaisi käyttää asteikkoihin eli skaaloihin perustuvaa kysymystyyppiä.