Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku – Leivontablogit kakkubuumin taustalla
Kuusinen, Katri (2011)
Kuusinen, Katri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat leivontakulttuuri, kakut ja leivontablogit. Kakkubuumi on vallannut kotileipojat ja leivontablogit, joten tutkimuksessa haluttiin käsitellä ajankohtaista asiaa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia suomalaista leivontakulttuuria ja selvittää miten leivontablogit ovat vaikuttaneet siihen sekä kakkubuumin syntymiseen.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan leivontakulttuuria ja leivonnaisten historiaa sekä Euroopassa että Suomessa. Leivonnaisista on perehdytty ensisijaisesti kakkuihin. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitetään lisäksi sosiaalisen median käsitettä, siihen liittyviä yhteisöpalveluita sekä blogeja, sillä tutkimus perustuu leivontablogeihin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja empiirisen työn osuus muodostui kyselytutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin leivontablogien kirjoittajilta lähettämällä sähköpostilla avoin kyselylomake tammi-helmikuussa 2011. Leivontabloggaajilta saadut vastaukset toimivat tutkimuksen tekemisen lähtökohtana. Tutkimustuloksia saatiin lisäksi havainnoimalla ja analysoimalla viittä internetistä löytyvää suomalaista leivontablogia. Havainnointia tehtiin pidemmällä aikavälillä, syksyn 2010 ja maaliskuun 2011 välillä.
Kyselytutkimusten tuloksista selviää leivontablogien vaikutus leivontakulttuuriin monella tapaa. Leivontablogi määritellään sivustoksi, jossa havainnollistetaan leivontatöitä reseptien ja kuvien avulla. Lukijat ja heidän kommenttinsa vaikuttavat leivontabloggaamisen jatkamiseen. Puolestaan ahkeralla päivityksellä, hyvillä ohjeilla ja kauniilla kuvilla saadaan lisää lukijoita blogeille. Blogien avulla voi kehittää itseään ja oppia tekemään vaikeita leivontatöitä. Blogit vaikuttavat myös uusien trendien leviämiseen nopeasti. Vaikka blogeista haetaan reseptejä ja oppeja, ne eivät ole vaikuttaneet leivontakirjojen suosioon.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan leivontakulttuuria ja leivonnaisten historiaa sekä Euroopassa että Suomessa. Leivonnaisista on perehdytty ensisijaisesti kakkuihin. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitetään lisäksi sosiaalisen median käsitettä, siihen liittyviä yhteisöpalveluita sekä blogeja, sillä tutkimus perustuu leivontablogeihin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja empiirisen työn osuus muodostui kyselytutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin leivontablogien kirjoittajilta lähettämällä sähköpostilla avoin kyselylomake tammi-helmikuussa 2011. Leivontabloggaajilta saadut vastaukset toimivat tutkimuksen tekemisen lähtökohtana. Tutkimustuloksia saatiin lisäksi havainnoimalla ja analysoimalla viittä internetistä löytyvää suomalaista leivontablogia. Havainnointia tehtiin pidemmällä aikavälillä, syksyn 2010 ja maaliskuun 2011 välillä.
Kyselytutkimusten tuloksista selviää leivontablogien vaikutus leivontakulttuuriin monella tapaa. Leivontablogi määritellään sivustoksi, jossa havainnollistetaan leivontatöitä reseptien ja kuvien avulla. Lukijat ja heidän kommenttinsa vaikuttavat leivontabloggaamisen jatkamiseen. Puolestaan ahkeralla päivityksellä, hyvillä ohjeilla ja kauniilla kuvilla saadaan lisää lukijoita blogeille. Blogien avulla voi kehittää itseään ja oppia tekemään vaikeita leivontatöitä. Blogit vaikuttavat myös uusien trendien leviämiseen nopeasti. Vaikka blogeista haetaan reseptejä ja oppeja, ne eivät ole vaikuttaneet leivontakirjojen suosioon.