En mä pure! – eväitä monimuotoisen leikkipuiston asiakkaiden kohtaamiseen perehdytysoppaan avulla
Syrjä, Laura (2011)
Syrjä, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279937
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279937
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni työstin perehdytysoppaan leikkipuisto Linjalle yhteistyössä puiston henkilökunnan kanssa. Leikkipuisto Linja on Helsingin kaupungin sosiaaliviraston varhaisen tuen toimipiste, johon lapsiperheet sekä koululaiset voivat tulla viettämään vapaa-aikaansa ja heille järjestetään avointa kerhotoimintaa. Perehdytysopas on osa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamaa Increasing Multicultural Co-working -projektia (IMC). IMC -projektin tarkoituksena on tukea monikulttuurisen organisaation kehittämistä tarjoamalla muun muassa työyhteisövalmennusta.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja projektimuotoinen, jonka tuotoksena syntyi perehdytysopas. Projektin tehtävä on tuoda tukea moninaisen työyhteisön perehdytykseen ja sitä kautta edistää lapsiperheiden varhaista tukemista. Oppaan tarkoitus on saada uusi työntekijä sisäistämään leikkipuiston toiminta-ajatus ja tehtävä sekä ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys ohjaajan roolissa. Tätä kautta pyritään saamaan uusi työntekijä asiakkaiden pariin sekä ottamaan heihin oma-aloitteisesti ja aktiivisesti kontaktia. Oppaan laadulliset tavoitteet
olivat ymmärrettävyys perehdytettävästä riippumatta sekä visuaalisuus. Leikkipuisto Linjassa työskentelee vuodessa noin 10-15 määräaikaista työntekijää, jotka ovat eri-ikäisiä ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä: uranvaihtajia, maahanmuuttajia, kehitysvammaisia, teini-ikäisiä, siviilipalvelusmiehiä ja niin edelleen. Käytetty kieli on sellaista, että sen ymmärtää myös henkilö, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta alalta tai hänen suomen kielen taitonsa on vielä heikko. Visuaalisuutta on toteutettu oppaassa tuomalla ammatillista vuorovaikutusta esiin myös valokuvien kautta. Ulkoasusta on pyritty tekemään leikkipuistotoimintaa kuvaava ja lukijaa houkutteleva.
Toimitin materiaalin leikkipuisto Linjan henkilökunnalle sähköisessä muodossa, jonka he tuotteistivat kansioksi. Opas on tallennettu sellaiseen muotoon, että henkilökunta pystyy toimintojen vaihtuessa korvaamaan vanhat tiedot uusille yleisilmeen kärsimättä. Haastattelin arviointia varten työharjoittelijaa sekä ulkomaalaistaustaista oppisopimusopiskelijaa. He pitivät opasta ymmärrettävänä ja helppolukuisena. Leikkipuiston toiminta-ajatusta ja tehtäviä on avattu hyvin. Ammatillisen vuorovaikutuksen merkittävyys ja ohjaajan rooli leikkipuistotoiminnassa nousevat heidän mielestään keskeisiksi oppaassa käsiteltäviksi asioiksi. Käytetyt valokuvat tukevat haastateltavien mukaan ammatillisen vuorovaikutuksen välittymistä. Värikkyys ja kuvat saivat paljon kiitosta ja ne tekevät oppaasta mukavamman lukea. Leikkipuiston henkilökunta on suunnitellut käyttävänsä perehdytysopasta jokaisen uuden työntekijän perehdytyksessä. Oppaaseen oltiin erittäin tyytyväisiä ja sen hyödyllisyydestä oltiin vakuuttuneita.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja projektimuotoinen, jonka tuotoksena syntyi perehdytysopas. Projektin tehtävä on tuoda tukea moninaisen työyhteisön perehdytykseen ja sitä kautta edistää lapsiperheiden varhaista tukemista. Oppaan tarkoitus on saada uusi työntekijä sisäistämään leikkipuiston toiminta-ajatus ja tehtävä sekä ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys ohjaajan roolissa. Tätä kautta pyritään saamaan uusi työntekijä asiakkaiden pariin sekä ottamaan heihin oma-aloitteisesti ja aktiivisesti kontaktia. Oppaan laadulliset tavoitteet
olivat ymmärrettävyys perehdytettävästä riippumatta sekä visuaalisuus. Leikkipuisto Linjassa työskentelee vuodessa noin 10-15 määräaikaista työntekijää, jotka ovat eri-ikäisiä ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä: uranvaihtajia, maahanmuuttajia, kehitysvammaisia, teini-ikäisiä, siviilipalvelusmiehiä ja niin edelleen. Käytetty kieli on sellaista, että sen ymmärtää myös henkilö, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta alalta tai hänen suomen kielen taitonsa on vielä heikko. Visuaalisuutta on toteutettu oppaassa tuomalla ammatillista vuorovaikutusta esiin myös valokuvien kautta. Ulkoasusta on pyritty tekemään leikkipuistotoimintaa kuvaava ja lukijaa houkutteleva.
Toimitin materiaalin leikkipuisto Linjan henkilökunnalle sähköisessä muodossa, jonka he tuotteistivat kansioksi. Opas on tallennettu sellaiseen muotoon, että henkilökunta pystyy toimintojen vaihtuessa korvaamaan vanhat tiedot uusille yleisilmeen kärsimättä. Haastattelin arviointia varten työharjoittelijaa sekä ulkomaalaistaustaista oppisopimusopiskelijaa. He pitivät opasta ymmärrettävänä ja helppolukuisena. Leikkipuiston toiminta-ajatusta ja tehtäviä on avattu hyvin. Ammatillisen vuorovaikutuksen merkittävyys ja ohjaajan rooli leikkipuistotoiminnassa nousevat heidän mielestään keskeisiksi oppaassa käsiteltäviksi asioiksi. Käytetyt valokuvat tukevat haastateltavien mukaan ammatillisen vuorovaikutuksen välittymistä. Värikkyys ja kuvat saivat paljon kiitosta ja ne tekevät oppaasta mukavamman lukea. Leikkipuiston henkilökunta on suunnitellut käyttävänsä perehdytysopasta jokaisen uuden työntekijän perehdytyksessä. Oppaaseen oltiin erittäin tyytyväisiä ja sen hyödyllisyydestä oltiin vakuuttuneita.