dc.contributor.author | Riihimäki, Elina | |
dc.date.accessioned | 2011-06-23T09:43:51Z | |
dc.date.available | 2011-06-23T09:43:51Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011062312434 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/32918 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli arvioida ja kehittää erään päiväkotiyhteisön yksikkökohtaista varhaiskasvatussuunnitelmaa toimintatutkimuksen keinoin. Tavoitteena oli ensin selvittää, miten päiväkodin oma varhaiskasvatussuunnitelma todentuu käytännön työssä ja onko työ asetettujen tavoitteiden mukaista. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen kehittämistehtävänä työyhteisössä kehitettiin toimintamallia, jossa työntekijät pääsevät yhteisesti osallistuen kehittämään yksikön omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten yhteistä toimintatapaa tulisi kehittää, jotta varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet yhteisesti valitun kehittämisaiheen osalta tulisi huomioiduksi päiväkodin toiminnassa. Aineisto koostui työntekijöiden oman työn arvioinnista, työnkehittämisilloista kootuista aineistosta sekä vertaishaastattelusta.
Kehittämisprosessin kuluessa kehittämisaiheeksi valittiin ”Päiväkodin yhteisen suunnittelun kehittäminen”, joka jaettiin neljään kokonaisuuteen: päiväkodin vasun työstäminen, lapsilähtöinen työskentely, vanhempien mukaan ottaminen sekä muu työnkehittäminen. Näiden kehittämisaiheelle asetettujen tavoitteiden huomioiminen käytännön työssä onnistui työyhteisön mielestä hyvin. Käytännön suunnittelutyön avuksi työyhteisössä luotiin suunnittelun vuosiympyrä sekä saatiin aikaiseksi lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma-lomake.
Tarkasteltaessa tutkimuksellisen kehittämishankkeen vaikutuksia yhteisen toimintatavan kehittämiseen, voidaan todeta, että työntekijät kokivat koko työyhteisön osallistumisen prosessiin merkitykselliseksi ja etenkin sen, että oman työn pohtiminen oli lisääntynyt. Vertaisuuteen perustuvat menetelmät, joiden avulla yhteistä vasua työstettiin, toimivat käytännössä, lisäsivät yhteistä keskustelua ja mahdollistivat yhteisöllisen kehittämisen. | fi |
dc.description.abstract | The idea of this thesis was to evaluate and develop day care center’s own ECEC (Early Childhood Education and Care) plan by action research. The aim of the study was to find out, how the day care center’s own ECEC plan realizes in daily work and does the daily work correlate to the predefined objectives. One task in the development work was to create a model, which gives opportunities to the employees to improve their own ECEC plan. In addition, the common practices were analyzed, to confirm that the ECEC plan objectives would be noticed in the day care center’s daily practice. The material was consisted of the employees selfevaluations about their work, material collected from the work improvement workshops and peer interviews.
During the development process the development subject was chosen; “the development of the day care center’s shared planning”. It was divided into four entities: modifying the ECEC plan, child-centered working, parental involving and other development work. In the personnel’s point of view, objectives were met well. To help the planning in practice, an annual circle of planning and child’s individual ECEC form were created.
The personnel’s opinion was that participation of everyone in the process is important and especially their self reflection was increased. Peer methods that were used to develop day care center’s own ECEC plan worked in practice, increased mutual conversation and made community development possible. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | ”Arviointi pelastaa meidät jähmettymiseltä” : päiväkodin oman varhaiskasvatussuunnitelman arviointi ja kehittäminen | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/318 | |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | varhaiskasvatus | |
dc.subject.ysa | kehittämisprojektit | |
dc.subject.ysa | päiväkodit | |
dc.subject.ysa | toimintatutkimus | |
dc.subject.ysa | työyhteisöt | |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatussuunnitelma | |
dc.subject.keyword | arviointi | |
dc.subject.keyword | osallisuus | |
dc.subject.keyword | vertaisuus | |
dc.subject.keyword | reflektio | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaali- ja terveysalan johtaminen|sv=Ledarskap inom social- och hälsovårdsbranschen|en=Management of Health and Welfare| | |
dc.subject.discipline | Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma (ylempi AMK) | |