Televisiomainoksen jälkikäsittely : case: Cheetos Dima Bilan
Lyytinen, Jukka-Pekka (2011)
Lyytinen, Jukka-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168178
Tiivistelmä
Liikkuvan kuvan jälkituotanto on usein epälineaarinen prosessi, eli tuotanto ei etene selkeästi vaihe kerrallaan kohti valmista lopputulosta, vaan työvaiheita pyritään edistämään mahdollisuuksien mukaan useita samanaikaisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää jälkikäsittelyprosessin kokonaiskuvaa tutkimalla eri työvaiheiden keskinäisiä suhteita.
Opinnäytetyössä esitellään myös televisiomainoksen jälkikäsittelyssä yleisimmin tapahtuvia kuvamanipulaatiotekniikoita. Työn pohjana käytetään syksyllä 2009 valmistuneen Cheetos Dima Bilan -mainoksen jälkituotantoprosessia. Mainoksen jälkikäsittely tehtiin Helsingissä tuotantotalo Talvi Digital Oy:llä. Aineistoa opinnäytetyötä varten kerättiin alan kirjallisuudesta, lehdistä, internetlähteistä sekä haastatteluilla.
Työssä käydään läpi Cheetosin tuotannossa tarvittavien kuvaelementtien mallintaminen ja mallien tekniset vaatimukset, perehdytään matchmove-kamerakalibrointiin ja 3D-animaation kuvapohjaiseen HDR-renderöintiin. Lopuksi esitellään, miten eri lähteistä tulevaa materiaalia yhdistetään kompositoinnin keinoin.
Jälkituotannon työnkulkua tutkimalla selvisi, kuinka tuotannon kaikki työvaiheet ovat tavalla tai toisella sidoksissa toisiinsa. Tuotannossa tapahtuvat mahdolliset
virheet kertautuvat myöhemmissä vaiheissa, joten virheisiin ei juuri ole varaa. Tuotannon huolellinen suunnittelu, selkeä tehtävänjako ja toimiva kommunikaatio eri osapuolten välillä varmistaa että tuotanto saadaan toteutettua aikataulun
mukaisesti.
Opinnäytetyössä esitellään myös televisiomainoksen jälkikäsittelyssä yleisimmin tapahtuvia kuvamanipulaatiotekniikoita. Työn pohjana käytetään syksyllä 2009 valmistuneen Cheetos Dima Bilan -mainoksen jälkituotantoprosessia. Mainoksen jälkikäsittely tehtiin Helsingissä tuotantotalo Talvi Digital Oy:llä. Aineistoa opinnäytetyötä varten kerättiin alan kirjallisuudesta, lehdistä, internetlähteistä sekä haastatteluilla.
Työssä käydään läpi Cheetosin tuotannossa tarvittavien kuvaelementtien mallintaminen ja mallien tekniset vaatimukset, perehdytään matchmove-kamerakalibrointiin ja 3D-animaation kuvapohjaiseen HDR-renderöintiin. Lopuksi esitellään, miten eri lähteistä tulevaa materiaalia yhdistetään kompositoinnin keinoin.
Jälkituotannon työnkulkua tutkimalla selvisi, kuinka tuotannon kaikki työvaiheet ovat tavalla tai toisella sidoksissa toisiinsa. Tuotannossa tapahtuvat mahdolliset
virheet kertautuvat myöhemmissä vaiheissa, joten virheisiin ei juuri ole varaa. Tuotannon huolellinen suunnittelu, selkeä tehtävänjako ja toimiva kommunikaatio eri osapuolten välillä varmistaa että tuotanto saadaan toteutettua aikataulun
mukaisesti.