Erityiskäyttäjille suunnatun käyttäjätestauspalvelun pilotointi case: Annanpura Oy
Kunelius, Niko (2020)
Kunelius, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Annanpura Oy. Se on näkövammaisten liitto Ry:n omistama yritys. Annanpura tarjoaa asiakkailleen, jotka
ovat pääosin eri julkisen sektorin organisaatioita erilaisia verkkopalveluiden saavutettavuustestaus- ja konsultointipalveluita. Verkkopalveluiden saavutettavuus
on nykyään tärkeä asia, koska EU:n saavutettavuusdirektiiviin perustuva Suomen kansallinen lainsäädäntö tuli voimaan 1.4.2019. Opinnäytetyön tarkoituksena
oli toteuttaa erityiskäyttäjille suunnatun käyttäjätestauspalvelun pilotointi. Sen avulla tutkittiin, miten käyttäjätestauspalvelu soveltuu osaksi Annanpuran
liiketoimintaa ja mitä mahdollisia riskejä sillä on liiketoiminnan kannalta. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä on saavutettavuus ja miten verkkopalveluista
saadaan tehtyä saavutettavia? Lisäksi työssä tutkittiin, miten erityiskäyttäjillä suoritettava käytettävyystestaus eroaa perinteisestä käytettävyystestauksesta?
Työn teoriaosuudessa, joka oli jaettu kahteen lukuun, tutkittiin saavutettavuus- ja käytettävyysasioita. Lähdemateriaaleina käytettiin pääosin erilaisia
sähköisesti julkaistuja aineistoja, kuten ammatillisia verkkosivustoja sekä akateemisia julkaisuja. Lisäksi materiaalia täydennettiin haastattelemalla
Annanpuran työntekijöitä sekä hyödyntämällä Annanpuran sisäisiä raportteja. Työssä toteutettuun käyttäjätestauspalvelun pilotointiin osallistui 4 henkilöä,
joilla oli jokin verkkopalveluiden käyttöä vaikeuttava rajoite. Työn tulokset osoittivat, että käyttäjätestauksia voidaan toteuttaa myös erityiskäyttäjille.
Palvelun toteutuksessa on kuitenkin huomioitava, että rekrytointi tarvitsee enemmän aikaa, testattavan palvelun saavutettavuuden tila on tiedettävä etukäteen
ja testaustilanne pitää suunnitella huolellisesti etukäteen.
ovat pääosin eri julkisen sektorin organisaatioita erilaisia verkkopalveluiden saavutettavuustestaus- ja konsultointipalveluita. Verkkopalveluiden saavutettavuus
on nykyään tärkeä asia, koska EU:n saavutettavuusdirektiiviin perustuva Suomen kansallinen lainsäädäntö tuli voimaan 1.4.2019. Opinnäytetyön tarkoituksena
oli toteuttaa erityiskäyttäjille suunnatun käyttäjätestauspalvelun pilotointi. Sen avulla tutkittiin, miten käyttäjätestauspalvelu soveltuu osaksi Annanpuran
liiketoimintaa ja mitä mahdollisia riskejä sillä on liiketoiminnan kannalta. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä on saavutettavuus ja miten verkkopalveluista
saadaan tehtyä saavutettavia? Lisäksi työssä tutkittiin, miten erityiskäyttäjillä suoritettava käytettävyystestaus eroaa perinteisestä käytettävyystestauksesta?
Työn teoriaosuudessa, joka oli jaettu kahteen lukuun, tutkittiin saavutettavuus- ja käytettävyysasioita. Lähdemateriaaleina käytettiin pääosin erilaisia
sähköisesti julkaistuja aineistoja, kuten ammatillisia verkkosivustoja sekä akateemisia julkaisuja. Lisäksi materiaalia täydennettiin haastattelemalla
Annanpuran työntekijöitä sekä hyödyntämällä Annanpuran sisäisiä raportteja. Työssä toteutettuun käyttäjätestauspalvelun pilotointiin osallistui 4 henkilöä,
joilla oli jokin verkkopalveluiden käyttöä vaikeuttava rajoite. Työn tulokset osoittivat, että käyttäjätestauksia voidaan toteuttaa myös erityiskäyttäjille.
Palvelun toteutuksessa on kuitenkin huomioitava, että rekrytointi tarvitsee enemmän aikaa, testattavan palvelun saavutettavuuden tila on tiedettävä etukäteen
ja testaustilanne pitää suunnitella huolellisesti etukäteen.