Tekstiilien 3D-mallinnus : Tekstiilien tuntuominaisuuksien ja laskeutuvuuden määrittäminen V-Stitcher-ohjelmiston avulla
Paananen, Marlen (2011)
Paananen, Marlen
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011726
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään 3D-teknologiaa hyödyntävien sovellusten käyttöä vaatetusteollisuudessa. Työssä pyritään esittelemään kokonaisvaltaisesti VStitcher- mallinnusohjelman tarjoamia mahdollisuuksia vaatteiden simuloimisessa ja erityisesti eri kangastyyppien laskeutuvuuden analysoinnissa.
3D-mallinnuksella viitataan realistisen kolmiulotteisen simuloinnin tuottamiseen kehittyneen tietokonegrafiikan avulla. Tässä työssä erilaisia mallinnustapoja on esitelty ja vertailtu keskenään kiinnittäen samalla huomiota näiden sovellusten sopivuuteen erityisesti vaatetusteollisuuden alalla ilmenevien mallinnusongelmien ratkaisuissa. Pehmeiden, joustavien ja tuntuominaisuuksiltaan haasteellisten kankaiden mallintaminen ei ole aivan yksinkertaista edes kaikkein kehittyneimmällä tekniikalla. Huomiota kiinnitetään lisäksi 3D-mallinnuksen tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin esimerkiksi tuotekehittelyn ja markkinoinnin aloilla.
Vaatteiden suunnittelussa on tärkeää saada mallinnettua tekstiilien tuntuominaisuuksia ja laskeutumista todentuntuisella tavalla. Tässä tutkimuksessa on selvitetty V-Stitcher ohjelmiston avulla, mitkä tekijät vaikuttavat simulaation onnistumiseen ja miten päästään parhaaseen lopputulokseen. Simulointia varten tarpeellisten ominaisuuksien, tekstiilien parametrien ja teknis-fysikaalisten suureiden keräämiseen käytettäviä laitteistoja ja työkaluja sekä näillä saatuja mittatuloksia on esitelty.
Työssä on suoritettu kolme simulointikokeilua V-Stitcher -mallinnusohjelmalla eri materiaaleilla samaa pohjakaavaa hyödyntäen. Tarkoitus on ollut tutkia vaatteiden tuntuominaisuuksien ja laskeutuneisuuden mallintamisen todenmukaisuutta. Oikean vaatteen ja simuloidun vaatteen eron havainnollistamiseksi on ommeltu mekko kolmesta erilaisesta näytekankaasta ja tarkasteltu niiden eroja virtuaalisiin malleihin.
3D-mallinnuksella viitataan realistisen kolmiulotteisen simuloinnin tuottamiseen kehittyneen tietokonegrafiikan avulla. Tässä työssä erilaisia mallinnustapoja on esitelty ja vertailtu keskenään kiinnittäen samalla huomiota näiden sovellusten sopivuuteen erityisesti vaatetusteollisuuden alalla ilmenevien mallinnusongelmien ratkaisuissa. Pehmeiden, joustavien ja tuntuominaisuuksiltaan haasteellisten kankaiden mallintaminen ei ole aivan yksinkertaista edes kaikkein kehittyneimmällä tekniikalla. Huomiota kiinnitetään lisäksi 3D-mallinnuksen tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin esimerkiksi tuotekehittelyn ja markkinoinnin aloilla.
Vaatteiden suunnittelussa on tärkeää saada mallinnettua tekstiilien tuntuominaisuuksia ja laskeutumista todentuntuisella tavalla. Tässä tutkimuksessa on selvitetty V-Stitcher ohjelmiston avulla, mitkä tekijät vaikuttavat simulaation onnistumiseen ja miten päästään parhaaseen lopputulokseen. Simulointia varten tarpeellisten ominaisuuksien, tekstiilien parametrien ja teknis-fysikaalisten suureiden keräämiseen käytettäviä laitteistoja ja työkaluja sekä näillä saatuja mittatuloksia on esitelty.
Työssä on suoritettu kolme simulointikokeilua V-Stitcher -mallinnusohjelmalla eri materiaaleilla samaa pohjakaavaa hyödyntäen. Tarkoitus on ollut tutkia vaatteiden tuntuominaisuuksien ja laskeutuneisuuden mallintamisen todenmukaisuutta. Oikean vaatteen ja simuloidun vaatteen eron havainnollistamiseksi on ommeltu mekko kolmesta erilaisesta näytekankaasta ja tarkasteltu niiden eroja virtuaalisiin malleihin.