”LUODAAN KÄYTÄNTÖJÄ, EI BYROKRATIAA!” : Lastensuojelun sosiaaliohjauksen alueellinen kehittäminen Kaarelassa
Karjalainen, Lauri (2011)
Karjalainen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011070612507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011070612507
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan ja arvioidaan lastensuojelun sosiaaliohjauksen alueellista kehittämistä Kaarelassa. Kehittämissykli alkoi toukokuussa 2007 osana Pääkaupunkiseudun lastensuojelun kehittämisyksikkö –hanketta ja jatkui vielä hankerahoituksen päättymisen jälkeen kesäkuusta lokakuuhun 2008, kestäen yhteensä 18 kuukautta. Pääkaupunkiseudun lastensuojelun kehittämisyksikkö –hanke oli SOCCAn ja Heikki Waris instituutin, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien, Helsingin yliopiston yhteiskuntapolitiikan laitoksen yhteistyönä toteuttama kehittämishanke, jonka tavoitteena oli luoda pääkaupunkiseudulle toimijalähtöinen kehittämisyksikkö rakenne. Käytännössä kehittäminen tapahtui eri kuntien pilottitoimistoissa ja verkostoissa, joista yksi oli Kaarelan toimipiste. Kaarelan lastensuojelun sosiaaliohjauksen kehittämissyklin tavoitteena oli jäsentää Kaarelan alueen lastensuojelun sosiaaliohjausta ja sen toimintatapoja sekä kehittää niitä koko lastensuojelun asiakasprosessia tukeviksi. Lisäksi tämän kehittämistyön dokumentoinnin kautta oli tarkoituksena luoda alueellisen kehittämisen malli.
Kehittämisen teoreettinen viitekehys muodostui kehittävän työntutkimuksen metodologiasta, joista tärkeimmiksi tulivat ekspansiivinen oppimissykli sekä lähikehityksen vyöhyke. Kehittämis-työstä vastasin yhdessä vaihtuvien sosiaaliohjaajien ja erityissosiaalityöntekijöiden kanssa koko Kaarelan toimipisteen työyhteisön osallistuessa kehittämisen suuntaamiseen ja käytäntöjen muuttamiseen. Kehittämisen tuloksena alueellisen sosiaaliohjauksen toimintamuodot jäsennettiin, ne paikannettiin lastensuojelun asiakasprosessin vaiheisiin, herätettiin ja sanoitettiin työntekijöiden tarve vastavuoroiselle asiantuntijuudelle sekä muutettiin työyhteisön käytäntöjä oma ammattikunta keskeisyydestä kohti moniammatillisuutta hyödyntävää työskentelytapaa.
Kehittäminen oli tavoitteisiin nähden tuloksellista, sillä kehittämisen alussa asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämisen alueellisen mallin luomisessa onnistuttiin, mutta sen juurruttaminen ei aivan toivotusti toteutunut. Tähän pääasiallisena syynä oli luvattujen kehittämisresurssien, eri-tyissosiaaliohjaaja vakanssien, toteutumattomuus. Opinnäytetyössä mallinnettu kehittämistyö ei ole mahdollista tässä laajuudessa toteuttaa ilman kehittämisen erityisresursointia, mutta Kaare-lassa hyödynnetään edelleen kehittämisen aikana tuotettuja materiaaleja sekä sovelletaan ke-vennettynä opinnäytetyössä kuvattua alueellisen kehittämisen mallia.
Asiasanat: Kehittävä työntutkimus, kehittämisprojekti, lastensuojelu
Kehittämisen teoreettinen viitekehys muodostui kehittävän työntutkimuksen metodologiasta, joista tärkeimmiksi tulivat ekspansiivinen oppimissykli sekä lähikehityksen vyöhyke. Kehittämis-työstä vastasin yhdessä vaihtuvien sosiaaliohjaajien ja erityissosiaalityöntekijöiden kanssa koko Kaarelan toimipisteen työyhteisön osallistuessa kehittämisen suuntaamiseen ja käytäntöjen muuttamiseen. Kehittämisen tuloksena alueellisen sosiaaliohjauksen toimintamuodot jäsennettiin, ne paikannettiin lastensuojelun asiakasprosessin vaiheisiin, herätettiin ja sanoitettiin työntekijöiden tarve vastavuoroiselle asiantuntijuudelle sekä muutettiin työyhteisön käytäntöjä oma ammattikunta keskeisyydestä kohti moniammatillisuutta hyödyntävää työskentelytapaa.
Kehittäminen oli tavoitteisiin nähden tuloksellista, sillä kehittämisen alussa asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämisen alueellisen mallin luomisessa onnistuttiin, mutta sen juurruttaminen ei aivan toivotusti toteutunut. Tähän pääasiallisena syynä oli luvattujen kehittämisresurssien, eri-tyissosiaaliohjaaja vakanssien, toteutumattomuus. Opinnäytetyössä mallinnettu kehittämistyö ei ole mahdollista tässä laajuudessa toteuttaa ilman kehittämisen erityisresursointia, mutta Kaare-lassa hyödynnetään edelleen kehittämisen aikana tuotettuja materiaaleja sekä sovelletaan ke-vennettynä opinnäytetyössä kuvattua alueellisen kehittämisen mallia.
Asiasanat: Kehittävä työntutkimus, kehittämisprojekti, lastensuojelu