Relatiivinen solmisaatio käyrätorven alkeisopinnoissa
Laine, Aino (2009)
Laine, Aino
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293467
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on relatiivisen solmisaation hyödyntäminen käyrätorven alkeisopinnoissa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten relatiivista solmisaatiota voidaan käyttää aloittelevien 8-9-vuotiaiden soitto-oppilaiden opetuksessa ensimmäisen vuoden aikana. Työssä pohditaan, miten Colourwinds-menetelmän periaatteita voidaan soveltaa käyrätorven alkeisopetuksessa. Colourwinds-soitinkouluja verrataan Hulda Horns första spelbok -alkeissoittovihkoon.
Solmisaatiolle pohjautuvaa suomenkielistä soittovihkoa ei käyrätorvelle ole tehty. Itä-Helsingin musiikkiopistossa käyrätorvenopetuksessa käytetään kuitenkin solmisaatioita. Opetusmateriaalina on kustantamaton trumpettikirja. Relatiivisen solmisaation hyödyntäminen käyrätorven alkeisopetuksessa on suositeltavaa, sillä solmisoiminen auttaa oppilasta ymmärtämään ja hahmottamaan musiikkia monipuolisesti. Se myös lisää luovia muusikon taitoja. Relatiivista solmisaatiota hyödyntävä soittovihko olisi syytä tehdä myös käyrätorven soittoa varten.
Solmisaatiolle pohjautuvaa suomenkielistä soittovihkoa ei käyrätorvelle ole tehty. Itä-Helsingin musiikkiopistossa käyrätorvenopetuksessa käytetään kuitenkin solmisaatioita. Opetusmateriaalina on kustantamaton trumpettikirja. Relatiivisen solmisaation hyödyntäminen käyrätorven alkeisopetuksessa on suositeltavaa, sillä solmisoiminen auttaa oppilasta ymmärtämään ja hahmottamaan musiikkia monipuolisesti. Se myös lisää luovia muusikon taitoja. Relatiivista solmisaatiota hyödyntävä soittovihko olisi syytä tehdä myös käyrätorven soittoa varten.