Aktiivisen myyntityön, sen suunnittelun ja seurannan kehittäminen Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoimintayksikössä
Ylönen, Jaana (2011)
Ylönen, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512125
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja löytää tärkeimmät kehityskohteet aktiivisen myyntityön, sen suunnittelun ja seurannan kehittämiseksi Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoimintayksikössä, joka toimi opinnäytetyön taustaorganisaationa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinoinnin ja erityisesti myyntityön eri aihe-alueita koskevasta alan kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin pääosin kvalitatiivista, osittain kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen Messut Osuuskunnan myyntipäälliköille ja näyttelyryhmäpäälliköille tehdyllä lomakekyselyllä. Kerätyn tutkimusaineiston avulla tutkittiin, millaisena vastaajat kokivat asiakastapaamisten määrän, niiden laadun ja suuntauksen. Lisäksi tutkittiin aktiivisemman myyntitavan vaikutuksia myyntitulokseen, tämänhetkisten työvälineiden soveltuvuutta aktiiviseen myyntityöhön sekä myyntityön seurantaa ja suunnittelua. Tutkimuksessa tutkittiin myös esimiehen roolia myyntitavoitteiden saavuttamisessa sekä tiedottajien ja näyttelykoordinaattoreiden tukifunktiota ja mahdollisuuksia myynnin aktiiviseen tukemiseen, ja haettiin parhaita tapoja näyttelytoiminnan ja erityisesti myynnin kehittämiseksi.
Saatu aineisto analysointiin sisältöanalyysin avulla. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten mukaisesti laadittiin kehittämissuunnitelma Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoiminnan aktiivisemman myyntityön, sen suunnittelun ja seurannan kehittämiseksi.
Kehittämistoimenpiteinä esitettiin aktiivista myyntityötä tekevien toimenkuvan selkeyttämistä, myyntityötä tukevien atk-ohjelmistojen ja myyntityön seurannan kehittämistä sekä myös esimiestyön kehittämistä alaisten myyntitavoitteiden saavuttamisen tukemiseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aktiivista myyntityötä tekevät myyntipäälliköt ja näyttelyryhmäpäälliköt kokevat aktiivisemman myyntitavan kehittämisen tärkeänä ja muun muassa asiakas- ja alatuntemusta lisäävänä.
Tästä opinnäytetyöstä on käytännön hyötyä Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoiminnan aktiivisen myyntityön kehittämiseen.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi asiakkaiden näkökulmaa näyttelytoiminnan aktiivisempaan myyntityöhön.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinoinnin ja erityisesti myyntityön eri aihe-alueita koskevasta alan kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin pääosin kvalitatiivista, osittain kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen Messut Osuuskunnan myyntipäälliköille ja näyttelyryhmäpäälliköille tehdyllä lomakekyselyllä. Kerätyn tutkimusaineiston avulla tutkittiin, millaisena vastaajat kokivat asiakastapaamisten määrän, niiden laadun ja suuntauksen. Lisäksi tutkittiin aktiivisemman myyntitavan vaikutuksia myyntitulokseen, tämänhetkisten työvälineiden soveltuvuutta aktiiviseen myyntityöhön sekä myyntityön seurantaa ja suunnittelua. Tutkimuksessa tutkittiin myös esimiehen roolia myyntitavoitteiden saavuttamisessa sekä tiedottajien ja näyttelykoordinaattoreiden tukifunktiota ja mahdollisuuksia myynnin aktiiviseen tukemiseen, ja haettiin parhaita tapoja näyttelytoiminnan ja erityisesti myynnin kehittämiseksi.
Saatu aineisto analysointiin sisältöanalyysin avulla. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten mukaisesti laadittiin kehittämissuunnitelma Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoiminnan aktiivisemman myyntityön, sen suunnittelun ja seurannan kehittämiseksi.
Kehittämistoimenpiteinä esitettiin aktiivista myyntityötä tekevien toimenkuvan selkeyttämistä, myyntityötä tukevien atk-ohjelmistojen ja myyntityön seurannan kehittämistä sekä myös esimiestyön kehittämistä alaisten myyntitavoitteiden saavuttamisen tukemiseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aktiivista myyntityötä tekevät myyntipäälliköt ja näyttelyryhmäpäälliköt kokevat aktiivisemman myyntitavan kehittämisen tärkeänä ja muun muassa asiakas- ja alatuntemusta lisäävänä.
Tästä opinnäytetyöstä on käytännön hyötyä Suomen Messut Osuuskunnan näyttelytoiminnan aktiivisen myyntityön kehittämiseen.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi asiakkaiden näkökulmaa näyttelytoiminnan aktiivisempaan myyntityöhön.