Mitä ostaminen maksaa?
Saukkonen, Elena; Joukova, Anna (2011)
Saukkonen, Elena
Joukova, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060410939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060410939
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa esite raha-asiat.fi -sivustolle, jonka välityksellä pyritään auttamaan opiskelijoita heidän päätöksessään ostettaessa erilaisia elektroniikkatuotteita. Tämä työ on toteutettu Kuluttajat - Konsumenterna yhdistyksen toimeksiannosta. Työllä pyritään herättämään kuluttajien huomio todelliseen ostamisen hintaan. Tilastokeskuksen vuoden 2010 velkaantumistilaston mukaan velallisia asuntokuntia Suomessa oli 1,5 miljoonaa, joka on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2002. Opiskelijoiden säästömahdollisuudet osoittautuivat vähäisiksi, sillä tilastokeskuksen kuluttajabarometrin 2010 haastattelututkimuksen mukaan alle puolet opiskelijoista pitää säästömahdollisuuksiaan mahdollisina.
Hinta toimii tuotteen arvon mittarina ja muodostajana. Hinnan avulla voidaan luoda tuotteelle halutun laadun, sekä arvomielikuvan. Hintaa pidetään yhtenä tärkeimmistä kriteereistä ostopäätöksen tekemisen yhteydessä, sillä liian korkea hinta saattaa vaikuttaa kilpailuun ja rajoittaa tuotteen myyntiä. Kuluttaja maksaa korkoa kulutusluoton käytöstä. Luoton hinnan muodostavat luoton nimelliskoron lisäksi erilaiset kulut ja maksut. Lisäksi, mitä pitempi takaisinmaksuaika, sitä suurempi luoton lopullinen hinta tavallisesti on. Kuluttaja on luonnollinen henkilö joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä on käytetty 8x8-ideointimenetelmää, aivoriihtä ja valmiita aineistoja. Opiskelijan ostokäyttäytymisen tutkiessaan tutkimuskysymyksen avulla selvisi, että suurin osa haastateltavista Laurea -ammattikorkeakoulun opiskelijoista ostaisivat kannettavan tietokoneen mieluiten kaupasta, eikä verkkokaupasta. Tämän tiedon perusteella 8x8-ideointimenetelmää ja aivoriihtä hyödyntäen on selvitetty yhden pääkaupunkiseudulla toimivan kodintekniikkaliikeketjun kolme myydyintä tuotetta kolmesta eri kategoriasta: televisiot, kannettavat tietokoneet sekä matkapuhelimet. Näiden tuotteiden alkuperäisten hintojen avulla on laskettu todellisia hintoja, ottaen huomioon eri kulutusluottovaihtoehtojen lisäkustannuksia. Valmiiden aineistojen avulla on tutustuttu Suomessa olevaan velkaantumistasoon, nuorten sekä opiskelijoiden kulutus- ja rahankäyttötottumuksiin. Työn toteutusvaiheessa on käytetty benchmarking -menetelmää, jonka avulla on pyritty luomaan mielenkiintoinen opinnäytetyöprodukti.
Informatiivisen esitteen suunnittelussa on käytetty sommittelun ja visuaalisen suunnittelun ratkaisuja soveltaen niitä nuorille kuluttajille ja opiskelijoille. Esitteessä on havainnollistettu kannettavan tietokoneen hintaa, jossa on huomioitu kulutusluoton kustannukset.
Hinta toimii tuotteen arvon mittarina ja muodostajana. Hinnan avulla voidaan luoda tuotteelle halutun laadun, sekä arvomielikuvan. Hintaa pidetään yhtenä tärkeimmistä kriteereistä ostopäätöksen tekemisen yhteydessä, sillä liian korkea hinta saattaa vaikuttaa kilpailuun ja rajoittaa tuotteen myyntiä. Kuluttaja maksaa korkoa kulutusluoton käytöstä. Luoton hinnan muodostavat luoton nimelliskoron lisäksi erilaiset kulut ja maksut. Lisäksi, mitä pitempi takaisinmaksuaika, sitä suurempi luoton lopullinen hinta tavallisesti on. Kuluttaja on luonnollinen henkilö joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä on käytetty 8x8-ideointimenetelmää, aivoriihtä ja valmiita aineistoja. Opiskelijan ostokäyttäytymisen tutkiessaan tutkimuskysymyksen avulla selvisi, että suurin osa haastateltavista Laurea -ammattikorkeakoulun opiskelijoista ostaisivat kannettavan tietokoneen mieluiten kaupasta, eikä verkkokaupasta. Tämän tiedon perusteella 8x8-ideointimenetelmää ja aivoriihtä hyödyntäen on selvitetty yhden pääkaupunkiseudulla toimivan kodintekniikkaliikeketjun kolme myydyintä tuotetta kolmesta eri kategoriasta: televisiot, kannettavat tietokoneet sekä matkapuhelimet. Näiden tuotteiden alkuperäisten hintojen avulla on laskettu todellisia hintoja, ottaen huomioon eri kulutusluottovaihtoehtojen lisäkustannuksia. Valmiiden aineistojen avulla on tutustuttu Suomessa olevaan velkaantumistasoon, nuorten sekä opiskelijoiden kulutus- ja rahankäyttötottumuksiin. Työn toteutusvaiheessa on käytetty benchmarking -menetelmää, jonka avulla on pyritty luomaan mielenkiintoinen opinnäytetyöprodukti.
Informatiivisen esitteen suunnittelussa on käytetty sommittelun ja visuaalisen suunnittelun ratkaisuja soveltaen niitä nuorille kuluttajille ja opiskelijoille. Esitteessä on havainnollistettu kannettavan tietokoneen hintaa, jossa on huomioitu kulutusluoton kustannukset.