Markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaaliseen mediaan : case Suomen Squashliitto ry
Vähämaa, Jaakko (2020)
Vähämaa, Jaakko
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202608
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen Squashliitto ry:lle kehitysehdotuksia sosiaalisessa mediassa suoritettavaan markkinointiviestintään sekä muodostaa ohjeistus Squashliiton Instagram-sivun ylläpidolle. Squashliiton intressinä on squashin tunnettavuuden lisääminen sekä harrastajamäärien ja seurojen jäsenmäärien kasvattaminen Suomessa. Sosiaalinen media toimii nykyajan väylänä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi ja se on perinteiseen mediaan verrattuna kustannustehokas vaihtoehto pienelle lajiliitolle markkinoida. Squashin tunnettavuuden lisääminen sekä harrastaja- ja seuran jäsenten määrän kasvu vaikuttaa positiivisesti squashliiton toimintaan ja mahdollistaa toiminnan kehittämisen isommassa mittakaavassa. Positiiviset vaikutukset ulottuvat myös squashhallien, squashseurojen sekä squashvälineitä toimittavien yrityksien toimintaan. Harrastajamäärien kasvu vaikuttaa puolestaan positiivisesti squashharrastajiin, sillä Squashliitoilla ja seuroilla on enemmän resursseja tapahtumiensa kehittämiseen ja tapahtumien räätälöintiin kunkin harrastajaryhmän tarpeiden mukaisesti.
Teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta, sisältömarkkinoinnista, nonprofit-organisaatiosta ja Instagramista. Tiedonkeruumenetelmiä oli squashyhteisölle suunnattu e-kysely, benchmarking ja net scouting. E-kyselyn perusteella selvitettiin squashyhteisön arvostamaa sosiaalisen median sisältöä ja benchmarkingin perusteella puolestaan menestyneiden sosiaalisen median sivujen toimintaa. E-kyselyyn vastasi 210 squashyhteisön jäsentä ja benchmarking tehtiin kolmea squashaiheista Instagram-sivua koskien.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia Suomen Squashliiton suorittamaan markkinointiviestintään sosiaalisen median kanavissa ja liitteenä ohjeistus heidän Instagram-sivunsa ylläpitoon. Kehitysehdotukset ovat muodostettu e-kyselyn – ja benchmarkingin tuloksista saadun tiedon sekä opinnäytetyössä käytetyn teoriatiedon perusteella. Kehitysehdotukset ja Instagram-sivun ylläpidon ohjeistus tekevät Squashliiton toiminnasta sosiaalisessa mediassa jäsenistöään osallistavampaa, vuorovaikutteisempaa ja päämäärätietoisempaa. Kehitysehdotusten käyttöönotto vaatii Squashliitolta alkupanosta, jotta toiminta saadaan käynnistettyä. Onnistuessaan Instagram-sivujen ylläpidosta aiheutunut vaiva on kuitenkin minimaalinen sen tuomiin hyötyihin nähden.
Toimeksiantaja piti tuotosta hyödyllisenä ja oli varma, että opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään heidän toimintansa suunnittelussa tulevaisuudessa. Toimeksiantaja kuvaili kehitysehdotuksien auttavan heitä saavuttamaan heidän viestinnällisiä tavoitteitaan.
Teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta, sisältömarkkinoinnista, nonprofit-organisaatiosta ja Instagramista. Tiedonkeruumenetelmiä oli squashyhteisölle suunnattu e-kysely, benchmarking ja net scouting. E-kyselyn perusteella selvitettiin squashyhteisön arvostamaa sosiaalisen median sisältöä ja benchmarkingin perusteella puolestaan menestyneiden sosiaalisen median sivujen toimintaa. E-kyselyyn vastasi 210 squashyhteisön jäsentä ja benchmarking tehtiin kolmea squashaiheista Instagram-sivua koskien.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia Suomen Squashliiton suorittamaan markkinointiviestintään sosiaalisen median kanavissa ja liitteenä ohjeistus heidän Instagram-sivunsa ylläpitoon. Kehitysehdotukset ovat muodostettu e-kyselyn – ja benchmarkingin tuloksista saadun tiedon sekä opinnäytetyössä käytetyn teoriatiedon perusteella. Kehitysehdotukset ja Instagram-sivun ylläpidon ohjeistus tekevät Squashliiton toiminnasta sosiaalisessa mediassa jäsenistöään osallistavampaa, vuorovaikutteisempaa ja päämäärätietoisempaa. Kehitysehdotusten käyttöönotto vaatii Squashliitolta alkupanosta, jotta toiminta saadaan käynnistettyä. Onnistuessaan Instagram-sivujen ylläpidosta aiheutunut vaiva on kuitenkin minimaalinen sen tuomiin hyötyihin nähden.
Toimeksiantaja piti tuotosta hyödyllisenä ja oli varma, että opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään heidän toimintansa suunnittelussa tulevaisuudessa. Toimeksiantaja kuvaili kehitysehdotuksien auttavan heitä saavuttamaan heidän viestinnällisiä tavoitteitaan.