Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

‘’For the first time after I arrived in Finland, it felt like I was at home’’ : Multisensory Space method and creativity supporting immigrants’ integration

Väisänen, Päivi (2020)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö (932.2Kt)
Lataukset: 


Väisänen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia maahanmuuttajien kotoutumista voimaantumisen ja osallistuvuuden avulla. Opinnäytetyö on tehty osana Erasmus + ohjelman DISC-hanketta. Hankkeen tavoitteena on tukea maahanmuuttajien digitaitoja osana kotoutumisprosessia. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja lehtoreiden kanssa. Toiminnallisen opinnäytetyön aikana järjestetyt työpajat oli suunniteltu Kiinasta muuttaneille opiskelijoille. He ovat muuttaneet Suomeen opintojen perässä ja kouluttautuvat Laurea Ammattikorkeakoulussa sosionomiksi.

Kotouttamista tutkittiin käyttämällä luovia työpajakokonaisuuksia. Laurean Tikkurilan kampuksella sijaitsevaa Moniaistista tilaa käytettiin kotouttamisen tukena vertailemalla kulttuurien yhtäläisyyksiä sekä eroja. Luovilla menetelmillä tuettiin voimaantumista sekä osallistumista. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu erilaisista kotouttamisesta ja maahanmuutosta kertovista julkaisuista. Tietoa kotoutumisesta löytyi teksteistä, jotka käyttivät vielä vanhahtavaa termiä, kotouttaminen. Lisäksi opinnäytetyössä on verrattu tutkimuksia, jotka kuvailevat maahanmuuttoa sekä tuloksia, miten kotoutuminen sekä kotouttaminen on toteutunut Suomessa. Kaikki materiaalit olivat saatavissa Laurean tiedonhakuoppaista, kampuskirjastosta tai julkisen sektorin tarjoamista kirjastoista.

Toimintakerroista kerättiin nimetöntä palautetta kyselylomakkeilla, tapaamisiin osallistuneilta opiskelijoilta. Palautteiden perusteella kerättiin tietoa, miten luovat menetelmät tukevat kotoutumista ja voimaannuttavat maahanmuuttajia. Palautteiden avulla saatiin selville, että työpajoissa käsitellyt aiheet voimaannuttivat osallistujia sekä tukivat osallisuuden tunnetta. Palautteista kerättyä tietoa voidaan hyödyntää, kun tutkitaan DISC -hankkeen tuloksia kotoutumisesta.
 
The aim of this thesis is to study immigrant’s acculturation through empowerment and participation. Thesis is as a part of the Erasmus + Programme’s DISC project. The aim of DISC - project is to promote immigrants’ digital skills as part of the acculturation process. Functional thesis was done in cooperation with Laurea’s students and lecturers. The workshops organized during the thesis were designed for students who has moved from China. They have moved to Finland after their studies and are educated at Laurea University of Applied Sciences to become professional of social services.

Acculturation was researched using creative workshops. The Multisensory Space which is in Laurea UAS Tikkurila campus was used to support integration by comparing cultural similarities and differences. Creative methods supported empowerment and participation. The theoretical framework of this thesis consists of various publications of integration and immigration. Knowledge of acculturation was found in texts which used outdated term integration. In addition, in the thesis has been compared studies that describes immigration and the results of acculturation and integration in Finland. All used materials were available from Laurea UAS information guides, campus libraries or libraries served by public sector.

Anonymous feedback of the sessions was collected through questionnaires from the students who attended the meetings. Based on the feedback wanted to gather information on how creative methods support acculturation and empower immigrants. Feedback described how the used topics covered in the workshops had a strong effect on participants and supported the participation. The information collected from the feedbacks can be used when researching the results of acculturation by the DISC project.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste