Jakamistalouden mahdollisuudet - case Virtaa fillariin
Lehto, Hanna-Mari (2020)
Lehto, Hanna-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jakamistalouden ja erityisesti siihen liittyvän yhteiskäyttöisyyden mahdollisuuksia ja haasteita. Tavoitteena oli myös selvittää, miten yhteiskäyttöisyydestä voitaisiin tehdä houkuttelevampaa. Käytännön tasolla tämä tapahtui osallistumalla HSY:n eli Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Virtaa fillariin- kampanjaan. Kampanjaan liittyvässä kokeilussa annettiin muutamalle taloyhtiölle yhteiskäyttöön sähkökäyttöinen tavarapyörä, ja kokeilun jälkeen asukkailla oli mahdollisuus osallistua kyselyyn sekä haastatteluihin. Näiden avulla tarkoituksena olikin selvittää, miten Virtaa fillariin- kampanjan kokeilu toteutui, mihin tarkoituksiin pyörää käytettiin ja vaikuttiko kokeilu esimerkiksi osallistujien autoilun määrään. Tarkoituksena on ollut myös selvittää kokeilun vaikutusta koettuun yhteisöllisyyteen. Vastaavia kokeiluja on järjestetty aiemmin, mutta tuloksia ei ole selvitetty esimerkiksi kyselyllä.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu jakamistaloudesta sekä yhteiskäyttöisyydestä. Lisäksi on käsitelty liikennettä palveluna, koska kokeilu on osa suurempaa liikenteessä tapahtuvaa muutosta. Jo aikaisessa vaiheessa kävi myös ilmi, että taloyhtiölaki rajoittaa vielä erilaisia yhteiskäyttöisyyden palveluja varsinkin asumisosakeyhtiöissä, joten taloyhtiön näkökulma yhteiskäyttöisyyteen on tuotu myös mukaan. Yhteiskäyttöisyys ei olekaan enää niinkään asennekysymys, vaan kyse on siitä, miten käytännön haasteet saadaan ratkaistua ja miten yhteiskäyttöisyydestä tehtäisiin mahdollisimman vaivatonta.
HSY:n kokeilu toteutettiin kesällä 2019 noin kahden kuukauden ajan neljässä eri taloyhtiössä Helsingissä ja Espoossa. Kyselyn lisäksi työhön on haastateltu kolmea asukasyhteyshenkilöä, jotka olivat tiiviisti tekemisissä tiedottamisen ja muiden käytännön tehtävien kanssa. Saadut palautteet kokeilusta ovat olleet erittäin myönteisiä. Pyöriä on käytetty monipuolisesti, autoilu on vähentynyt jonkin verran, ja yhteisöllisyyden koettiin myös lisääntyneen osassa taloyhtiöissä. Tarvetta ja kiinnostusta tämän tyyppisille ratkaisuille siis on. Kokeilu saa jatkoa Ympäristöministeriön lisärahoituksella ja yhteistyössä SATO:n kanssa, joten tuloksia voidaankin käyttää muun maussa hankkeen kehittämisessä tai kyselyn uudelleen järjestämisessä.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu jakamistaloudesta sekä yhteiskäyttöisyydestä. Lisäksi on käsitelty liikennettä palveluna, koska kokeilu on osa suurempaa liikenteessä tapahtuvaa muutosta. Jo aikaisessa vaiheessa kävi myös ilmi, että taloyhtiölaki rajoittaa vielä erilaisia yhteiskäyttöisyyden palveluja varsinkin asumisosakeyhtiöissä, joten taloyhtiön näkökulma yhteiskäyttöisyyteen on tuotu myös mukaan. Yhteiskäyttöisyys ei olekaan enää niinkään asennekysymys, vaan kyse on siitä, miten käytännön haasteet saadaan ratkaistua ja miten yhteiskäyttöisyydestä tehtäisiin mahdollisimman vaivatonta.
HSY:n kokeilu toteutettiin kesällä 2019 noin kahden kuukauden ajan neljässä eri taloyhtiössä Helsingissä ja Espoossa. Kyselyn lisäksi työhön on haastateltu kolmea asukasyhteyshenkilöä, jotka olivat tiiviisti tekemisissä tiedottamisen ja muiden käytännön tehtävien kanssa. Saadut palautteet kokeilusta ovat olleet erittäin myönteisiä. Pyöriä on käytetty monipuolisesti, autoilu on vähentynyt jonkin verran, ja yhteisöllisyyden koettiin myös lisääntyneen osassa taloyhtiöissä. Tarvetta ja kiinnostusta tämän tyyppisille ratkaisuille siis on. Kokeilu saa jatkoa Ympäristöministeriön lisärahoituksella ja yhteistyössä SATO:n kanssa, joten tuloksia voidaankin käyttää muun maussa hankkeen kehittämisessä tai kyselyn uudelleen järjestämisessä.