KAUPAN ALAN DIGITALISAATIO JA MOBIILIMAKSAMINEN Case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Kujamäki, Aleksi (2020)
Kujamäki, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202628
Tiivistelmä
Maailma on muuttumassa, ja teknologia luo lisää uudenlaisia tapoja nopeuttaa toimintoja arkisissa tilanteissa. Mobiilimaksaminen on yksi teknologian tuoma uusi mahdollisuus joustavampaan toimintaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään mobiilimaksun mahdollisuuksia, käsittelemään sen tuomia haasteita sekä neuvoa, miten haasteisiin pystyy vastaamaan. Tutkimuksen viitekehyksessä käydään läpi kaupanalan murrosta digitalisaation kautta, ja avataan muutamia teknologian tuomia uusia tapoja palvella asiakasta. Teoreettisessa osuudessa myös keskitytään mobiilimaksamiseen, siihen miten mobiilimaksaminen on syntynyt, mitä mobiilimaksaminen konkreettisesti on, ja miten se näkyy toimeksiantajan liiketoiminnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisina eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin apuna teemahaastattelukyselyä. Haastattelu toteutettiin henkilöillä, jotka olivat eri asemissa kyseisessä yrityksessä. Haastattelun tarkoituksena oli saada syventävää tietoa mobiilimaksamiseen liittyen, ja varsinkin sen tuottamista erilaisista mahdollisuuksista ja haasteista. Haastattelun ja tutkimuksen pohjalta kerättiin yhteenveto, jota sovellettiin kehitysehdotuksissa.
Haasteina tutkimuksessa olivat haastatteluiden järjestäminen, sekä niiden referointi käytännössä. Tutkimustuloksista selvisi, että uusia mahdollisuuksia ovat uudenlaisten järjestelmien kokeilun pilotointi ja niiden soveltaminen muutamaan sovellukseen. Tutkimustulosten haasteet koskivat laitteiden helppokäyttöisyyttä, sekä muutoksen sulavuutta. Työ koettiin toimeksiantajan puolelta olevan hyvä kokonaisuus.
Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään mobiilimaksun mahdollisuuksia, käsittelemään sen tuomia haasteita sekä neuvoa, miten haasteisiin pystyy vastaamaan. Tutkimuksen viitekehyksessä käydään läpi kaupanalan murrosta digitalisaation kautta, ja avataan muutamia teknologian tuomia uusia tapoja palvella asiakasta. Teoreettisessa osuudessa myös keskitytään mobiilimaksamiseen, siihen miten mobiilimaksaminen on syntynyt, mitä mobiilimaksaminen konkreettisesti on, ja miten se näkyy toimeksiantajan liiketoiminnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisina eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin apuna teemahaastattelukyselyä. Haastattelu toteutettiin henkilöillä, jotka olivat eri asemissa kyseisessä yrityksessä. Haastattelun tarkoituksena oli saada syventävää tietoa mobiilimaksamiseen liittyen, ja varsinkin sen tuottamista erilaisista mahdollisuuksista ja haasteista. Haastattelun ja tutkimuksen pohjalta kerättiin yhteenveto, jota sovellettiin kehitysehdotuksissa.
Haasteina tutkimuksessa olivat haastatteluiden järjestäminen, sekä niiden referointi käytännössä. Tutkimustuloksista selvisi, että uusia mahdollisuuksia ovat uudenlaisten järjestelmien kokeilun pilotointi ja niiden soveltaminen muutamaan sovellukseen. Tutkimustulosten haasteet koskivat laitteiden helppokäyttöisyyttä, sekä muutoksen sulavuutta. Työ koettiin toimeksiantajan puolelta olevan hyvä kokonaisuus.