The Happiness Practice -hyvinvointiohjelman vaikutukset Myllymäen koulussa : henkilökunnan ja oppilaiden näkökulma
Friman, Mia; Hämäläinen, Jonna; Ryynänen, Anna-Maija (2020)
Friman, Mia
Hämäläinen, Jonna
Ryynänen, Anna-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää The Happiness Practice -hyvinvointiohjelman (THP) vaikutusta Myllymäen koulun henkilökunnan hyvinvointiin, oppilaiden kouluviihtyvyyteen sekä koulun yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotus THP -hyvinvointiohjelman muokkaamiseksi suomalaiseen koulujärjestelmään sopivaksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa THP -koulutuksessa mukana olleelta koulun henkilökunnalta ryhmähaastatteluin, jossa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Toisessa vaiheessa kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä toiminnallisilla menetelmillä, joita olivat Kahoot -sovellus sekä hymiö seinälle -menetelmä. Aineisto kerättiin huhti- ja toukokuussa 2019. Tulosten perusteella THP -ohjelman vaikutuksia henkilökunnan hyvinvointiin tai oppilaiden kouluviihtyvyyteen ei voi yleistää. Haastatteluissa nousi esiin, että jokainen osallistuja oli kokenut koulutuksen henkilökohtaisesti. Oppilaat eivät juuri olleet kokeneet muutoksia henkilökunnan tavassa olla tai toimia luokassa. Suurin osa oppilaista kertoi, että heidän luokkansa ilmapiiri oli pysynyt samanlaisena verrattuna syyslukukauteen.
Kehittämisehdotuksessa nostetaan esiin haastattelutulosten perusteella koulutettavan aiheen oppimisen kannalta suomalaisen koulutusjärjestelmän tuntemisen tärkeys, koulutuksessa käytetyn kielen merkitys, miten THP -koulutuksen teemoja voisi käydä läpi oppilaiden kanssa sekä se, kuinka koulutus tukisi paremmin yhteisöllisyyttä koulussa. Lisäksi huomioidaan koulutuksen toteutus, joka rauhallisemmassa aikataulussa helpottaisi uusien ajatusmallien sisäistämistä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa THP -koulutuksessa mukana olleelta koulun henkilökunnalta ryhmähaastatteluin, jossa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Toisessa vaiheessa kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä toiminnallisilla menetelmillä, joita olivat Kahoot -sovellus sekä hymiö seinälle -menetelmä. Aineisto kerättiin huhti- ja toukokuussa 2019. Tulosten perusteella THP -ohjelman vaikutuksia henkilökunnan hyvinvointiin tai oppilaiden kouluviihtyvyyteen ei voi yleistää. Haastatteluissa nousi esiin, että jokainen osallistuja oli kokenut koulutuksen henkilökohtaisesti. Oppilaat eivät juuri olleet kokeneet muutoksia henkilökunnan tavassa olla tai toimia luokassa. Suurin osa oppilaista kertoi, että heidän luokkansa ilmapiiri oli pysynyt samanlaisena verrattuna syyslukukauteen.
Kehittämisehdotuksessa nostetaan esiin haastattelutulosten perusteella koulutettavan aiheen oppimisen kannalta suomalaisen koulutusjärjestelmän tuntemisen tärkeys, koulutuksessa käytetyn kielen merkitys, miten THP -koulutuksen teemoja voisi käydä läpi oppilaiden kanssa sekä se, kuinka koulutus tukisi paremmin yhteisöllisyyttä koulussa. Lisäksi huomioidaan koulutuksen toteutus, joka rauhallisemmassa aikataulussa helpottaisi uusien ajatusmallien sisäistämistä.