Mielikuvia tarkastelemassa; Työhyvinvointipalvelun asiakaslähtöinen kehittäminen
Mäkinen-Kokkonen, Mimmi (2020)
Mäkinen-Kokkonen, Mimmi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272821
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämän kehittämistehtävänä Auntie Solutions -yritykselle. Auntie on yksityisomisteinen startup-yritys, joka on perustettu vuonna 2015. Auntien päätuotteena on verkkovälitteiset työhyvinvointipalvelut, joita myydään yrityksille.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli kartoittaa mielikuvia Auntiesta yrityksenä ja sen tuottamista palveluista, sekä tarkastella miten työhyvinvoinnin käsitettä sanoitetaan. Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineistonkeruumenetelminä oli teemahaastattelut, sekä haastatteluiden yhteydessä toteutetut palvelumuotoilutehtävät. Haastatteluihin osallistui yhdeksän työelämässä mukana olevaa ihmistä, jotka eivät olleet haastatteluhetkellä vielä käyttäneet Auntien palveluita. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotus Auntielle palvelujen asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja työhyvinvointi-termin laaja-alaisempaan hyödyntämiseen.
Kehittämistehtävän tuloksessa eli kehittämisehdotuksessa nousi esiin haasteena työhyvinvointi-termin monenlaiset tulkinnat riippuen siitä millä alalla haastateltava työskenteli. Haastateltavat kertoivat ensimmäisenä työn fasiliteetteihin, eli fyysiseen työhyvinvointiin liittyvistä haasteista, vaikka työhyvinvointi kattaa nykyisellään laajasti niin psyykkisen, sosiaalisen kuin henkisenkin työhyvinvoinnin. Tämä haastaa Auntien kaltaisia yrityksiä, jotka tuottavat työhyvinvointipalveluita, hyödyntämään vahvasti brändiviestintää ja tarinankerrontaa sekä käytännön esimerkkejä kertoakseen palveluistaan niin, että mahdolliset asiakkaat saavat ymmärryksen mitä juuri heidän palvelussaan työhyvinvointi-termillä tarkoitetaan.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli kartoittaa mielikuvia Auntiesta yrityksenä ja sen tuottamista palveluista, sekä tarkastella miten työhyvinvoinnin käsitettä sanoitetaan. Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineistonkeruumenetelminä oli teemahaastattelut, sekä haastatteluiden yhteydessä toteutetut palvelumuotoilutehtävät. Haastatteluihin osallistui yhdeksän työelämässä mukana olevaa ihmistä, jotka eivät olleet haastatteluhetkellä vielä käyttäneet Auntien palveluita. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotus Auntielle palvelujen asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja työhyvinvointi-termin laaja-alaisempaan hyödyntämiseen.
Kehittämistehtävän tuloksessa eli kehittämisehdotuksessa nousi esiin haasteena työhyvinvointi-termin monenlaiset tulkinnat riippuen siitä millä alalla haastateltava työskenteli. Haastateltavat kertoivat ensimmäisenä työn fasiliteetteihin, eli fyysiseen työhyvinvointiin liittyvistä haasteista, vaikka työhyvinvointi kattaa nykyisellään laajasti niin psyykkisen, sosiaalisen kuin henkisenkin työhyvinvoinnin. Tämä haastaa Auntien kaltaisia yrityksiä, jotka tuottavat työhyvinvointipalveluita, hyödyntämään vahvasti brändiviestintää ja tarinankerrontaa sekä käytännön esimerkkejä kertoakseen palveluistaan niin, että mahdolliset asiakkaat saavat ymmärryksen mitä juuri heidän palvelussaan työhyvinvointi-termillä tarkoitetaan.