Urheilutapahtuman markkinointiviestinnän tehostaminen asiakasymmärryksen avulla
Toure, Naby (2020)
Toure, Naby
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli asiakasymmärryksen avulla tehostaa Suomen Palloliiton markkinointiviestintää. Asiakasymmärrystä kerätiin kyselytutkimuksen avulla marraskuussa 2019 käydyn Suomi-Liechtenstein jalkapallo-ottelun kävijöiltä. Tarkoituksena oli luoda tutkimuksen tulosten perusteella tapahtumakävijöistä asiakasprofiilit. Asiakasprofiilien avulla Suomen Palloliitto voi kohdistaa markkinointiviestinnän tarkemmin oikeille kohderyhmille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu asiakasymmärrykseen, urheilumarkkinointiin sekä markkinointiviestintään. Asiakasymmärrystä tarkastellaan tapahtumakävijöiden näkökulmasta, sekä käsitellään heidän motiivejaan tapahtumiin osallistumiseen. Urheilumarkkinointia esitellään erityisesti viestinnän näkökulmasta huomioiden urheilun erityispiirteet. Ennen tutkimuksellista osuutta käsitellään markkinointiviestinnän eri muotoja sekä brändin merkitystä urheiluliiketoimintaan.
Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään osallistujien motiiveja tapahtumaan osallistumiseen, sekä heidän mediakäyttäytymistään. Vastaajien keski-ikä oli 45 vuotta ja suurin osa vastaajista saapui otteluun pääkaupunkiseudulta. Tutkimusaineiston mukaan tärkeimpiä motivaatiotekijöitä tapahtumaan osallistumiselle oli kiinnostus maajoukkueeseen, kyseisen ottelun tärkeys sekä tapahtuman tunnelma. Vastaajien keskuudessa suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Facebook, YouTube sekä Instagram. Sisältöjen osalta kävijät toivoivat uutisia maajoukkueesta sekä informaatio tapahtumista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin kolme asiakasprofiilia sekä profiileille sopivia markkinointiehdotuksia, joita voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän suunnittelussa sekä kohdentamisessa. Tulevaisuudessa kävijöitä voitaisiin tutkia laadullisin menetelmin syvemmän asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa voitaisiin hyödyntää tämän tutkimuksen avulla luotuja asiakasprofiileja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu asiakasymmärrykseen, urheilumarkkinointiin sekä markkinointiviestintään. Asiakasymmärrystä tarkastellaan tapahtumakävijöiden näkökulmasta, sekä käsitellään heidän motiivejaan tapahtumiin osallistumiseen. Urheilumarkkinointia esitellään erityisesti viestinnän näkökulmasta huomioiden urheilun erityispiirteet. Ennen tutkimuksellista osuutta käsitellään markkinointiviestinnän eri muotoja sekä brändin merkitystä urheiluliiketoimintaan.
Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään osallistujien motiiveja tapahtumaan osallistumiseen, sekä heidän mediakäyttäytymistään. Vastaajien keski-ikä oli 45 vuotta ja suurin osa vastaajista saapui otteluun pääkaupunkiseudulta. Tutkimusaineiston mukaan tärkeimpiä motivaatiotekijöitä tapahtumaan osallistumiselle oli kiinnostus maajoukkueeseen, kyseisen ottelun tärkeys sekä tapahtuman tunnelma. Vastaajien keskuudessa suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Facebook, YouTube sekä Instagram. Sisältöjen osalta kävijät toivoivat uutisia maajoukkueesta sekä informaatio tapahtumista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin kolme asiakasprofiilia sekä profiileille sopivia markkinointiehdotuksia, joita voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän suunnittelussa sekä kohdentamisessa. Tulevaisuudessa kävijöitä voitaisiin tutkia laadullisin menetelmin syvemmän asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa voitaisiin hyödyntää tämän tutkimuksen avulla luotuja asiakasprofiileja.