Lautapeli kiusaamisen ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa
Pihlajamaa, Henna; Uusoksa, Leea (2020)
Pihlajamaa, Henna
Uusoksa, Leea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272827
Tiivistelmä
Kiusaamista on päiväkodin arjessa valitettavan usein. Varhaiskasvatuslain mukaan lasta tulee suojella väkivallalta, kiusaamiselta ja muulta häirinnältä. Vaikka kiusaamista ei voida koskaan saada täysin loppumaan, on hyvä kehitellä erilaisia keinoja ja välineitä kiusaamisen läpikäymiseen yhdessä lasten kanssa. Näin lapsilla on mahdollisuus oppia lisää erimerkiksi kiusaamisen tavoista sekä siitä, millaisia tunteita kiusaaminen herättää uhrissa ja kiusaajassa. Myös kiusaamisen seurauksista on tärkeä keskustella yhdessä lasten kanssa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa kiusaamista opettamalla lapsille kiusaamisen vaikutuksista sekä vahvistamalla lasten välisiä vertaissuhteita. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi lautapeli, jota varhaiskasvattaja voi käyttää työvälineenä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Pelissä lapset pääsevät vastaamaan erilaisiin kiusaamiseen liittyviin kysymyksiin ja pohtimaan, miten erilaisissa kiusaamis- ja ristiriitatilanteissa olisi hyvä toimia. Tärkeimpinä menetelminä tässä opinnäytetyössä olivat pelillistäminen ja osallistaminen. Lasten ja varhaiskasvattajan mielipiteet olivat tärkeä saada kuuluviin, jotta peli palvelisi mahdollisimman hyvin ryhmän tarpeita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa kiusaamista opettamalla lapsille kiusaamisen vaikutuksista sekä vahvistamalla lasten välisiä vertaissuhteita. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi lautapeli, jota varhaiskasvattaja voi käyttää työvälineenä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Pelissä lapset pääsevät vastaamaan erilaisiin kiusaamiseen liittyviin kysymyksiin ja pohtimaan, miten erilaisissa kiusaamis- ja ristiriitatilanteissa olisi hyvä toimia. Tärkeimpinä menetelminä tässä opinnäytetyössä olivat pelillistäminen ja osallistaminen. Lasten ja varhaiskasvattajan mielipiteet olivat tärkeä saada kuuluviin, jotta peli palvelisi mahdollisimman hyvin ryhmän tarpeita.
