”Tiedonkulku on varmaan yhteistyön suurimpia haasteita” – VARHAISKASVATUKSEN NÄKÖKULMIA LASTENSUOJELUN KANSSA TEHTÄVÄSTÄ YHTEISTYÖSTÄ
Kulmalahti, Senja; Mustonen, Henna (2020)
Kulmalahti, Senja
Mustonen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003012892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003012892
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyötä ja sen kehittämistä Joensuun kaupungissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista yhteistyö on tällä hetkellä sekä, miten sitä voitaisiin kehittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi Joensuun varhaiskasvatuspalvelut.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistona oli seitsemän eri puolilla Joensuuta työskentelevän varhaiskasvatuksen työntekijän kokemukset. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla.
Analyysin tuloksena muodostui neljä eri pääteemaa. Huolen heräämisen havaittiin toimivan yhteistyön pohjana. Tiedonkulku koettiin suurimpana ongelmana varhaiskasvatuksen puolella. Yhteistyöhön vaikuttavat lasten huoltajat, sillä heillä on oikeus päättää, kerrotaanko lastensuojelun asiakkuudesta varhaiskasvatuksen työntekijöille. Lastensuojelun kynnyksen madaltaminen perheille olisi tarpeen, jotta perheet kertoisivat avoimemmin mahdollisesta lastensuojelun asiakkuudesta. Yleisiä toimintaohjeita huolta herättäviin tilanteisiin kaivattiin. Yhtenä jatkokehitysideana voitaisiin selvittää myös lastensuojelun näkökulmaa yhteistyön toimivuudesta ja kehittää toimintamalli varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun väliselle yhteistyölle. This thesis examines cooperation and its development between early childhood education and child welfare in the city of Joensuu. The aim was to find out what the cooperation is like now and how it could be developed from the viewpoint of kindergarten teachers. This thesis was commissioned by early childhood education services in the city of Joensuu.
The research was qualitative and inductive content analysis was employed. The data of this research consisted of experiences of seven kindergarten teachers around the city of Joensuu. The content analysis of the data was based on thematic interviews.
As a result, four main themes were found. Awakening of concern was observed to function as a basis for effective cooperation. Flow of information was perceived as the biggest problem from the opinion of the early childhood workers. Most of the cooperation was influenced by the guardians of the children. They have the right to decide whether to inform the early childhood workers about the clientship in child welfare. Lowering the child welfare threshold for families would be necessary, so they would be more open about the clientship in child welfare. General instructions for situations of concern were needed. As a further development idea, perspective of child welfare about the cooperation could be explored and a model for cooperation between early childhood education and child welfare could be developed.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistona oli seitsemän eri puolilla Joensuuta työskentelevän varhaiskasvatuksen työntekijän kokemukset. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla.
Analyysin tuloksena muodostui neljä eri pääteemaa. Huolen heräämisen havaittiin toimivan yhteistyön pohjana. Tiedonkulku koettiin suurimpana ongelmana varhaiskasvatuksen puolella. Yhteistyöhön vaikuttavat lasten huoltajat, sillä heillä on oikeus päättää, kerrotaanko lastensuojelun asiakkuudesta varhaiskasvatuksen työntekijöille. Lastensuojelun kynnyksen madaltaminen perheille olisi tarpeen, jotta perheet kertoisivat avoimemmin mahdollisesta lastensuojelun asiakkuudesta. Yleisiä toimintaohjeita huolta herättäviin tilanteisiin kaivattiin. Yhtenä jatkokehitysideana voitaisiin selvittää myös lastensuojelun näkökulmaa yhteistyön toimivuudesta ja kehittää toimintamalli varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun väliselle yhteistyölle.
The research was qualitative and inductive content analysis was employed. The data of this research consisted of experiences of seven kindergarten teachers around the city of Joensuu. The content analysis of the data was based on thematic interviews.
As a result, four main themes were found. Awakening of concern was observed to function as a basis for effective cooperation. Flow of information was perceived as the biggest problem from the opinion of the early childhood workers. Most of the cooperation was influenced by the guardians of the children. They have the right to decide whether to inform the early childhood workers about the clientship in child welfare. Lowering the child welfare threshold for families would be necessary, so they would be more open about the clientship in child welfare. General instructions for situations of concern were needed. As a further development idea, perspective of child welfare about the cooperation could be explored and a model for cooperation between early childhood education and child welfare could be developed.