Metsänpeikon matkassa : matkailutuote Kalevala Spiritille
Sopanen, Susanna (2011)
Sopanen, Susanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269795
Tiivistelmä
Kuhmolainen Kalevala Spirit tuottaa asiakkailleen elämyksiä hyvän ruuan, ohjelmapalvelujen sekä suomalaisen muotoilun kautta. Kalevala Spiritin asiakkaat ovat pääosin ulkomaisia, esimerkiksi joulun aikaan pitkälti venäläisiä asiakkaita. Opinnäytetyön toimeksiantaja, yrittäjä Akke Virtanen Kalevala Spiritistä halusi houkuttaa erityisesti suomalaisia perheitä asiakkaikseen ja antoi vapaat kädet sekä luvan käyttää luovaa mielikuvitusta suunnitellessa uutta perheille suunnattua matkailutuotetta teemanaan Kalevala ja suomalaisuus myytteineen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ideoida ja suunnitella ohjelmaa suomalaisia perheitä ajatellen ja tavoitteena kehittää yrityksen kalevalaiseen teemaan pohjautuva matkailutuote kohderyhmän matkustusmotiiveihin vedoten. Matkailutuote suunniteltiin kesäkaudelle, sillä yrityksen toiminta painottuu pitkälti joulun aikaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailutuote, matkailun tuotekehitysprosessi vaihe vaiheelta sekä perhematkailu motiiveineen. Teoriapohja tukee omaa tuotekehitysprosessia ja antaa sille perustan, josta lähteä liikkeelle. Tuotekehityksen yhtenä perusideana on asiakaslähtöisyys, joka otetaan työssä huomioon perhematkustamisen motiiveina.
Työn empiriaosuudessa esitellään Kalevala Spirit yrityksenä ja käydään läpi uuden perheille suunnatun matkailutuotteen tuotekehitysprosessi. Tuotteen testaus rajattiin työn ulkopuolelle, joten toimeksiantaja Akke Virtanen arvioi suunnitellun tuotteen ominaisuuksia ja toteutuskelpoisuutta.
Lopuksi pohditaan työn onnistumista, tuotteen jatkokehitysmahdollisuuksia sekä opittuja asioita opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön liitteinä ovat tuotekuvaus asiakkaille, tuotteen toteutusohjeet, asiakaspalautelomake ja tuotteeseen liittyvä kysymyslomake
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ideoida ja suunnitella ohjelmaa suomalaisia perheitä ajatellen ja tavoitteena kehittää yrityksen kalevalaiseen teemaan pohjautuva matkailutuote kohderyhmän matkustusmotiiveihin vedoten. Matkailutuote suunniteltiin kesäkaudelle, sillä yrityksen toiminta painottuu pitkälti joulun aikaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailutuote, matkailun tuotekehitysprosessi vaihe vaiheelta sekä perhematkailu motiiveineen. Teoriapohja tukee omaa tuotekehitysprosessia ja antaa sille perustan, josta lähteä liikkeelle. Tuotekehityksen yhtenä perusideana on asiakaslähtöisyys, joka otetaan työssä huomioon perhematkustamisen motiiveina.
Työn empiriaosuudessa esitellään Kalevala Spirit yrityksenä ja käydään läpi uuden perheille suunnatun matkailutuotteen tuotekehitysprosessi. Tuotteen testaus rajattiin työn ulkopuolelle, joten toimeksiantaja Akke Virtanen arvioi suunnitellun tuotteen ominaisuuksia ja toteutuskelpoisuutta.
Lopuksi pohditaan työn onnistumista, tuotteen jatkokehitysmahdollisuuksia sekä opittuja asioita opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön liitteinä ovat tuotekuvaus asiakkaille, tuotteen toteutusohjeet, asiakaspalautelomake ja tuotteeseen liittyvä kysymyslomake