ARKIJOHTAMINEN UUDESSA KESKITETYSSÄ YKSIKÖSSÄ: Case: Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, Toimistopalvelut
Saarinen, Pauliina (2020)
Saarinen, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003012886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003012886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijöiden ajatuksia heidän johtamisestaan sekä luoda uudelle esimiehelle arkijohtamista tukeva opas. Arkijohtamisen oppaaseen koottiin myös palvelutuotannon raportoinnista osuus. Opinnäytetyön taustalla oli organisaatiomuutos, jossa kahden eri työyksikön erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon tekstinkäsittelijät keskitettiin uuteen yksikköön. Aikaisemmin työntekijöillä oli jopa kolme eri esimiestä ja työskentely tapahtui useassa eri työpisteessä.
Tietoperustassa käsiteltiin leanin perusajatusta, arvoja sekä lean -johtajuutta. Lean -johtajuuden perustehtäviä on sujuvuuden varmistaminen ja tämän mahdollistaminen tarkoittaa mm. työntekijöiden osallistamista. Arkijohtamiseen vaikuttavia tekijöitä kuvataan työntekijänäkökulman avulla aiheina sitoutuminen, motivaatio, ilmapiiri sekä esimiestyön näkökulmasta suoriutumisjohtaminen, suoriutumismittarit sekä palkitsemisjärjestelmät.
Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tavoittaa ihmisten henkilökohtaiset kuvaukset koetusta todellisuudesta. Tutkimuksen kulmakivenä on tuoda esille, minkälainen käsitys yksilöllä on ilmiöstä. Tutkimusaineistoa hyödynnettii työpajamenetelmän avulla, jonka tarkoituksena on avata keskustelu hyvien asioiden avulla ja vasta tämän jälkeen käsitellä ”miten” -kysymyksillä. Työpajassa käytettiin interaktiivista Padlet -seinää, jonka avulla myös hiljaisimmat työntekijät osallistuivat keskusteluihin.
Kehittämishankkeen avulla selvitettiin työntekijöiden ajatuksia johtamisesta ja tarkasteltiin tämän hetkisiä kehittämisenkohteita. Interaktiivinen mutta kuitenkin keskusteleva menetelmä oli oikea valinta tutkimusaineiston keräämiseen. Palvelutuotannon raportoinnin työväline todettiin toimivaksi arkijohtamisen työkaluksi.
Tietoperustassa käsiteltiin leanin perusajatusta, arvoja sekä lean -johtajuutta. Lean -johtajuuden perustehtäviä on sujuvuuden varmistaminen ja tämän mahdollistaminen tarkoittaa mm. työntekijöiden osallistamista. Arkijohtamiseen vaikuttavia tekijöitä kuvataan työntekijänäkökulman avulla aiheina sitoutuminen, motivaatio, ilmapiiri sekä esimiestyön näkökulmasta suoriutumisjohtaminen, suoriutumismittarit sekä palkitsemisjärjestelmät.
Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tavoittaa ihmisten henkilökohtaiset kuvaukset koetusta todellisuudesta. Tutkimuksen kulmakivenä on tuoda esille, minkälainen käsitys yksilöllä on ilmiöstä. Tutkimusaineistoa hyödynnettii työpajamenetelmän avulla, jonka tarkoituksena on avata keskustelu hyvien asioiden avulla ja vasta tämän jälkeen käsitellä ”miten” -kysymyksillä. Työpajassa käytettiin interaktiivista Padlet -seinää, jonka avulla myös hiljaisimmat työntekijät osallistuivat keskusteluihin.
Kehittämishankkeen avulla selvitettiin työntekijöiden ajatuksia johtamisesta ja tarkasteltiin tämän hetkisiä kehittämisenkohteita. Interaktiivinen mutta kuitenkin keskusteleva menetelmä oli oikea valinta tutkimusaineiston keräämiseen. Palvelutuotannon raportoinnin työväline todettiin toimivaksi arkijohtamisen työkaluksi.