Nuorten lojaalisuus vakuutusyhtiöitä kohtaan ja siihen vaikuttavat tekijät
Stromer, Leo; Kielinen, Oskari (2020)
Stromer, Leo
Kielinen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sekä ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat kohderyhmän ostopäätökseen eli vakuutusyhtiön valintaan. Kohderyhmä opinnäytetyössä olivat 16-29 vuotiaat nuoret. Tavoitteena syvemmin oli selvittää korrelaatio vanhempien ja heidän lastensa vakuutusyhtiön valinnassa. Opinnäyte tehtiin suomalaiselle vakuutusyhtiölle. Tarkoituksena opinnäytetyössä toimeksiantajalle selvitettiin realistinen kuva nuorten vakuutusyhtiön valintaan liittyvistä tekijöistä.
Toimeksiantajan kanssa muodostettiin työn tavoitteen ja tarkoituksen pohjalta neljä tutkimuskysymystä, joista yhtä tutkittiin vielä tarkemmin kuin muita. Kehittämiskysymysten avulla muodostettiin selkeä perusta opinnäytetyön teoreettiselle viitekehykselle.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen käytettiin pääasiallisesti sähköisiä tai painettuja lähteitä. Lähteet luotiin tukemaan muodostettuja tutkimuskysymyksiä. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin opinnäytetyölle selkeä rakenne.
Opinnäytetyön osana tehtiin myös kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin kysely, jonka avulla saatiin selville tekijöitä, jotka vaikuttavat 16-29 vuotiaiden vakuutusyhtiön valintaan. Saadut tulokset analysoitiin korrelaatioanalyysin sekä ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimustuloksista saatiin selville, että korrelaatio lasten ja heidän vanhempiensa vakuutusyhtiönsä valinnan välillä on suuri. Mitä nuorempi kyselyyn vastannut oli, sitä todennäköisemmin hänellä oli vakuutukset samassa yhtiössä, kuin vanhemmillaan. Tuloksista ilmeni myös se, että nuoret ottavat mieluiten yksittäisen vakuutuksen vakuutuskokonaisuuden sijasta, jos vakuutusyhtiö tarjoaa alennusta näistä vakuutuksista. Nuoret arvostivat myös asiakkuuden kanssa kertyneitä etuuksia, vaikka hinta olisi suurempi kuin muualla.
Kyselyn pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että vanhemmilla on suuri vaikutus lasten vakuutusyhtiön valintaan. Nuorien varttuessa vanhempien vaikutus ostopäätökseen pienenee, jolloin mainonnalla alkaa olemaan isompi rooli vakuutusyhtiön valinnassa.
Kehittämisehdotus toimeksiantajalle on kehittää vakuutuskokonaisuus, josta nuoret saisivat koota omanlaisen vakuutuskokonaisuuden, jotka sisältävät juuri heille sopivat vakuutukset. Toinen kehitysehdotus on keskittämisalennusten periytyminen nuorelle, jolloin vakuutusyhtiö saisi sitoutettua nuoren pitkäaikaiseksi asiakkaaksi.
Toimeksiantajan kanssa muodostettiin työn tavoitteen ja tarkoituksen pohjalta neljä tutkimuskysymystä, joista yhtä tutkittiin vielä tarkemmin kuin muita. Kehittämiskysymysten avulla muodostettiin selkeä perusta opinnäytetyön teoreettiselle viitekehykselle.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen käytettiin pääasiallisesti sähköisiä tai painettuja lähteitä. Lähteet luotiin tukemaan muodostettuja tutkimuskysymyksiä. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin opinnäytetyölle selkeä rakenne.
Opinnäytetyön osana tehtiin myös kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin kysely, jonka avulla saatiin selville tekijöitä, jotka vaikuttavat 16-29 vuotiaiden vakuutusyhtiön valintaan. Saadut tulokset analysoitiin korrelaatioanalyysin sekä ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimustuloksista saatiin selville, että korrelaatio lasten ja heidän vanhempiensa vakuutusyhtiönsä valinnan välillä on suuri. Mitä nuorempi kyselyyn vastannut oli, sitä todennäköisemmin hänellä oli vakuutukset samassa yhtiössä, kuin vanhemmillaan. Tuloksista ilmeni myös se, että nuoret ottavat mieluiten yksittäisen vakuutuksen vakuutuskokonaisuuden sijasta, jos vakuutusyhtiö tarjoaa alennusta näistä vakuutuksista. Nuoret arvostivat myös asiakkuuden kanssa kertyneitä etuuksia, vaikka hinta olisi suurempi kuin muualla.
Kyselyn pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että vanhemmilla on suuri vaikutus lasten vakuutusyhtiön valintaan. Nuorien varttuessa vanhempien vaikutus ostopäätökseen pienenee, jolloin mainonnalla alkaa olemaan isompi rooli vakuutusyhtiön valinnassa.
Kehittämisehdotus toimeksiantajalle on kehittää vakuutuskokonaisuus, josta nuoret saisivat koota omanlaisen vakuutuskokonaisuuden, jotka sisältävät juuri heille sopivat vakuutukset. Toinen kehitysehdotus on keskittämisalennusten periytyminen nuorelle, jolloin vakuutusyhtiö saisi sitoutettua nuoren pitkäaikaiseksi asiakkaaksi.