Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikenneturvaohjelman ohjaajien näkemyksiä yksilötunneista

Holm, Sebastian; Jääskeläinen, Tia (2020)

Avaa tiedosto
Holm_Sebastian Jaaskelainen_Tia.pdf (557.7Kt)
Lataukset: 


Holm, Sebastian
Jääskeläinen, Tia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Liikenneturvaohjelman ohjaajien näkemyksiä Liikenneturvaohjelman ohjaamisesta, sekä ohjelman käsikirjasta. Liikenneturvaohjelma on tarkoitettu rattijuopumuksista tuomituille henkilöille keskusteluohjelmaksi ja sen tavoite on vähentää rikoksen uusimisriskiä. Liikenneturvaohjelmaa käyttävät työssään Rikosseuraamuslaitoksen työntekijät työskennellessään rattijuopumuksesta tuomittujen kanssa. Tarkoituksena oli tuottaa Liikenneturvaohjelman sekä ohjelman käsikirjan kehittämistyössä hyödynnettävää tietoa Liikenneturvaohjelman ohjaajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite perustuu myös Liikenneturvaohjelman akkreditoinnin edistämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin teoriapohjana tutkimuskirjallisuutta liittyen Rikosseuraamuslaitoksessa tehtävään ohjelmatyöhön, rikollisuuteen sekä lainsäädäntöön. Lisäksi teoreettinen osuus käsittelee Liikenneturvaohjelmassa käytettäviä menetelmiä motivoivaa haastattelua, sekä kognitiivis-behavioraalista menetelmää. Haastatteluissa kartoitettiin ohjaajien kokemuksia Liikenneturvaohjelman ohjaamisesta, käsikirjasta sekä niiden kehittämiskohteista.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Helsingin ja Uudenmaan yhdyskuntaseuraamustoimistoissa työskenteleviä Liikenneturvaohjelman ohjaajia. Haastatteluissa käytettiin teemahaastattelun menetelmää. Haastattelurunkomme oli jaettu neljään teemaan, jotka olivat Liikenneturvaohjelman ohjelmatuntien valmistelu, ohjelman ohjaaminen, tunneilla käytettävät tehtävät sekä ohjelman kehittäminen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, sekä saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Raportissa esitellyt keskeiset tulokset osoittavat, että Liikenneturvaohjelman käsikirja koettiin pääosin hyväksi ja toimivaksi. Lisäksi tutkimuksesta nousseita kehittämiskohteita olivat Liikenneturvaohjelman koulutuksen parantaminen. Tutkimuksesta nousi esiin myös selkeä tarve kehittää ohjelma, johon voisivat osallistua myös huumausainerattijuopumuksista tuomitut.
 
The purpose of this bachelor’s thesis was to examine Criminal Sanctions Agency counsellors’ views on the traffic safety programme and its handbook. The traffic safety programme is intended as a Driving-Under-the-Influence programme for convicted DUI drivers and aims at reducing the risk of reoffending. The Traffic safety programme is used by criminal sanctions agency officials when working with convicted DUI drivers. The purpose was to produce information for the development of the traffic safety programme and the traffic safety programme handbook from the viewpoint of Criminal Sanctions Agency counsellors. The aim of this bachelor’s thesis was also based on the accreditation of the traffic safety programme. In the thesis the authors used research literature related to programmes used in the Criminal Sanctions Agency, criminology and legislation. Also, the theoretical content covered the methods used in the traffic safety programme including motivational interview and cognitive-behavioural method. The interviews examined the counsellors’ experiences in facilitating the traffic safety programme itself, its handbook and development areas concerning the above mentioned.

The thesis was carried out as a qualitative study. The data was collected by interviewing nine Helsinki and Uusimaa Community Sanctions offices officers that provide traffic safety programme counselling. The interviews were conducted using theme interview method. The structure of the interview was divided in to four different themes which were preparations of the programme lessons, counselling the programme, tasks used during lessons and the development of the programme. The interviews were recorded and transcribed, and the resulting material was analyzed by content analysis method. The main results presented in the thesis show that the traffic safety programme handbook was generally perceived as good and functional. Additionally, the development areas that emerged from the study were improving the traffic safety programme training and the clear need to develop the programme in such a way that also other DUI drivers convicted for driving under other substances than alcohol would be eligible for the programme.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste