Kehityskeskustelut esimiesten työvälineenä : kehityskeskustelujen nykytilan selvittäminen ja kehityskeskustelumallin kehittäminen
Rintala, Aki (2011)
Rintala, Aki
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090212826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090212826
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat esimiehen ja työntekijän välisiä luottamuksellisia keskusteluja, joissa käydään läpi työntekijöiden osaamista ja työssä suoriutumista. Kehityskeskustelut on hyvä työväline esimiehille osaamisen johtamisessa ja organisaation tai oman yksikön kehittämisessä. Kehityskeskustelut ovat yksi tapa viestiä organisaation strategiaa työntekijätasolle.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää kehityskeskustelujärjestelmää Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän (Carea) erikoissairaanhoidon vastuualueella. Kehittämishankkeen tavoitteina oli selvittää kehityskeskustelujen nykytila ja luoda kehityskeskustelumalli erikoissairaanhoidon vastuualueelle. Kehittämishankkeen aikana toteutettiin kysely erikoissairaanhoidon vastuualueen esimiehille. Kyselyssä selvitettiin kehityskeskustelujen nykytila ja esimiesten omia näkemyksiä omista esimiestaidoista kehityskeskustelujen toteutuksessa. Kehityskeskusteluvaiheet vaihtelevat eri tutkimusten kesken. Tässä kehittämishankkeessa kehityskeskusteluvaiheet oli jaettu kolmeen osaan: valmistautuminen, kehityskeskustelutilanne ja seuranta.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella esimiehet kävivät kehityskeskusteluja useammin työntekijöiden kuin oman esimiehen kanssa. Kehityskeskustelut antoivat hyödyllistä tietoa työntekijöiden osaamisesta ja työssä suoriutumisesta. Lisäksi kehityskeskustelut antoivat hyödyllistä tietoa työntekijöiden koulutustarpeisiin ja yksikön tai osaston kehittämiseen. Kehityskeskusteluihin valmistautuminen sujui esimiehiltä, mutta esimiesten kyky ohjata työntekijöiden valmistautumista ei ollut yhtä sujuvaa. Kehityskeskustelutilanteissa kaikki esimiehet eivät käyneet edellisen vuoden tavoitteita läpi, eivätkä osanneet yhdistää organisaation strategiaa ja tavoitteita työntekijöiden tavoitteisiin. Esimiehet eivät myöskään seuranneet kehityskeskusteluissa sovittuja asioita.
Tutkimustulosten, kehittämishankkeen tietoperustan ja johtajaylihoitajan tapaa-misten avulla laadittiin kehityskeskustelumalli, jonka avulla esimiehet voivat kehittää omaa osaamistaan kehityskeskustelujen toteutuksessa erikoissairaanhoidon vastuualueella. Kehittämishankkeessa esitettiin esimiehille kehityskeskustelumalli. Mallin tarkoituksena oli antaa esimiehille valmiuksia toteuttaa kehityskeskusteluja.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää kehityskeskustelujärjestelmää Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän (Carea) erikoissairaanhoidon vastuualueella. Kehittämishankkeen tavoitteina oli selvittää kehityskeskustelujen nykytila ja luoda kehityskeskustelumalli erikoissairaanhoidon vastuualueelle. Kehittämishankkeen aikana toteutettiin kysely erikoissairaanhoidon vastuualueen esimiehille. Kyselyssä selvitettiin kehityskeskustelujen nykytila ja esimiesten omia näkemyksiä omista esimiestaidoista kehityskeskustelujen toteutuksessa. Kehityskeskusteluvaiheet vaihtelevat eri tutkimusten kesken. Tässä kehittämishankkeessa kehityskeskusteluvaiheet oli jaettu kolmeen osaan: valmistautuminen, kehityskeskustelutilanne ja seuranta.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella esimiehet kävivät kehityskeskusteluja useammin työntekijöiden kuin oman esimiehen kanssa. Kehityskeskustelut antoivat hyödyllistä tietoa työntekijöiden osaamisesta ja työssä suoriutumisesta. Lisäksi kehityskeskustelut antoivat hyödyllistä tietoa työntekijöiden koulutustarpeisiin ja yksikön tai osaston kehittämiseen. Kehityskeskusteluihin valmistautuminen sujui esimiehiltä, mutta esimiesten kyky ohjata työntekijöiden valmistautumista ei ollut yhtä sujuvaa. Kehityskeskustelutilanteissa kaikki esimiehet eivät käyneet edellisen vuoden tavoitteita läpi, eivätkä osanneet yhdistää organisaation strategiaa ja tavoitteita työntekijöiden tavoitteisiin. Esimiehet eivät myöskään seuranneet kehityskeskusteluissa sovittuja asioita.
Tutkimustulosten, kehittämishankkeen tietoperustan ja johtajaylihoitajan tapaa-misten avulla laadittiin kehityskeskustelumalli, jonka avulla esimiehet voivat kehittää omaa osaamistaan kehityskeskustelujen toteutuksessa erikoissairaanhoidon vastuualueella. Kehittämishankkeessa esitettiin esimiehille kehityskeskustelumalli. Mallin tarkoituksena oli antaa esimiehille valmiuksia toteuttaa kehityskeskusteluja.