Muutosjohtamisen ja viestinnän keinoja esimiestyötä helpottamaan Siun sote organisaatiossa
Paukku, Marjut; Sinkkonen, Päivi (2020)
Paukku, Marjut
Sinkkonen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053053
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä on historiansa suurimmassa muutoksessa. Pitkään jatkunut sotevalmistelutyö on tällä hetkellä tauolla. Johtaminen korostuu muutoksen valmisteluissa ja myös lähijohtajille asetetaan uusia vaatimuksia. Muutos onnistuu, kun henkilöstö ymmärtää muutoksen tarpeen sekä sitoutuu ja sopeutuu siihen. Työhyvinvoinnista huolehtiminen, avoin ja aktiivinen viestintä ja henkilöstön osallisuus muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen edesauttavat sitoutumista muutokseen ja sen toteutumiseen. Viestinnän mission pitäisi olla jokaisessa organisaatiossa: viestintä kuuluu jokaiselle. Tämä vaatii meiltä uudenlaista viestintäosaamista, joka koostuu puhumisesta, kirjoittamisesta, vuorovaikutuksesta sekä digitaalisista taidoista. Se vaatii myös meiltä erilaisten viestintäkulttuurien tuntemista ja ymmärrystä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää työntekijöiden kokemuksia muutosjohtamisesta ja viestinnästä Siun soten organisaatiossa vuonna 2018 sekä luoda keinoja muutosjohtamisen ja viestinnän kehittämiseen Siun sotessa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin induktiivista sisällön analyysia. Toiminnallisena menetelmänä käytettiin esimiehille laadittua virtuaalista kehittämisympäristöä. Kehittämisympäristön tuotoksena syntyi keinoja muutosjohtamisen ja viestinnän kehittämiseen, joita ovat muun muassa muutoksen perustelu, henkilöstön mukaan ottaminen muutoksen suunniteluun ja viestinnän kehittäminen. Abstract
The Finnish social and health service system is in undergoing the biggest change in its history. The long preparatory work for Sote (social and health services) is currently on a pause. In the preparation of the change, leadership is emphasized, and new requirements are also set for local supervisors. Change is successful when the staff understands the need for a change and commits and adapts to it. Well-being at work, open and active communication, and staff involvement in the planning and implementation of the change facilitate commitment to it and its implementation of it. In every organization the mission of communication should be communication belongs to everyone. It requires us to develop new communications skills that consist of speaking, writing, interacting and digital skills. It also requires knowledge and understanding of different communication cultures.
The purpose of this thesis was to explore the employees' experiences of change management and communications in the Siun sote organization in 2018, and to create new tools for developing change management and communications in the Siun sote organization.
A qualitative research method was used in this thesis. Inductive content analysis was used to analyse the research material. A virtual development environment for supervisors was used as a functional method. As a product of the development environment, new ways to develop change management and communications were created. These include, but are not limited to, justifying the change, engaging the staff in the planning of the change and developing communications.
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää työntekijöiden kokemuksia muutosjohtamisesta ja viestinnästä Siun soten organisaatiossa vuonna 2018 sekä luoda keinoja muutosjohtamisen ja viestinnän kehittämiseen Siun sotessa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin induktiivista sisällön analyysia. Toiminnallisena menetelmänä käytettiin esimiehille laadittua virtuaalista kehittämisympäristöä. Kehittämisympäristön tuotoksena syntyi keinoja muutosjohtamisen ja viestinnän kehittämiseen, joita ovat muun muassa muutoksen perustelu, henkilöstön mukaan ottaminen muutoksen suunniteluun ja viestinnän kehittäminen.
The Finnish social and health service system is in undergoing the biggest change in its history. The long preparatory work for Sote (social and health services) is currently on a pause. In the preparation of the change, leadership is emphasized, and new requirements are also set for local supervisors. Change is successful when the staff understands the need for a change and commits and adapts to it. Well-being at work, open and active communication, and staff involvement in the planning and implementation of the change facilitate commitment to it and its implementation of it. In every organization the mission of communication should be communication belongs to everyone. It requires us to develop new communications skills that consist of speaking, writing, interacting and digital skills. It also requires knowledge and understanding of different communication cultures.
The purpose of this thesis was to explore the employees' experiences of change management and communications in the Siun sote organization in 2018, and to create new tools for developing change management and communications in the Siun sote organization.
A qualitative research method was used in this thesis. Inductive content analysis was used to analyse the research material. A virtual development environment for supervisors was used as a functional method. As a product of the development environment, new ways to develop change management and communications were created. These include, but are not limited to, justifying the change, engaging the staff in the planning of the change and developing communications.