Kehitys- ja innovaatioprosessin rakentaminen – Esimerkkinä Fonecta
Sivula, Eveliina (2020)
Sivula, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093144
Tiivistelmä
Digitalisaation kehittymisen myötä myös tapa tehdä markkinointia tulee muuttumaan. Markkinointipalveluja tarjoavien yritysten on tärkeää pysyä muutoksessa mukana ja varmistaa nykyaikainen ja tehokas palvelutarjonta, joka vastaa sekä asiakkaiden tarpeita että markkinoilla tapahtuvia muutoksia. Tässä kohtaa yritysten innovaatiotoiminnan merkitys korostuu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää yritysten ja organisaatioiden palvelujen innovaatioprosesseja ja niiden merkitystä yrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointipalveluja tarjoavalle Fonecta Oy:lle palvelujen kehitys- ja innovaatioprosessimalli, jonka avulla uusia palveluja saadaan markkinoille tehokkaammin.
Teoreettinen viitekehitys koostui innovaatiotoiminnasta, palvelulogiikoista, palvelumuotoilusta sekä muotoilu- ja tulevaisuusajattelusta. Palvelumuotoilua hyödynnettiin yrityksen innovaatioprosessimallin kivijalkana, minkä avulla voitiin mahdollistaa tavoitteiden mukainen innovaatiotoiminta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiamallia, Value Proposition Canvasia, RACI-matriisia, workshopeja sekä haastatteluita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovaatioprosessimalli Fonecta Oy:lle osaksi uudistettua tuoteorganisaatiota. Jotta innovaatioiden synty noudattaisi palvelumuotoilun mallia, on syytä kiinnittää huomiota olennaisten sidosryhmien rooleihin prosessin eri vaiheissa. Palvelumuotoilu ei tarjoile valmiita toimintatapoja, vaan suuntaviivoja, joiden avulla myös innovaatioprosessista voidaan saada ketterä, osallistava prosessi.
Haastatteluista saatujen kommenttien perusteella innovaatioprosessimallille tehtiin jatkokehitysehdotus, jonka avulla yritys voi vahvistaa asiakkaan roolia osana innovaatiotoimintaa. Näin voidaan noudattaa tehokkaammin palvelumuotoilulle tyypillistä asiakaskeskeisyyttä aina innovaation alkumetreistä lähtien.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää yritysten ja organisaatioiden palvelujen innovaatioprosesseja ja niiden merkitystä yrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointipalveluja tarjoavalle Fonecta Oy:lle palvelujen kehitys- ja innovaatioprosessimalli, jonka avulla uusia palveluja saadaan markkinoille tehokkaammin.
Teoreettinen viitekehitys koostui innovaatiotoiminnasta, palvelulogiikoista, palvelumuotoilusta sekä muotoilu- ja tulevaisuusajattelusta. Palvelumuotoilua hyödynnettiin yrityksen innovaatioprosessimallin kivijalkana, minkä avulla voitiin mahdollistaa tavoitteiden mukainen innovaatiotoiminta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiamallia, Value Proposition Canvasia, RACI-matriisia, workshopeja sekä haastatteluita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovaatioprosessimalli Fonecta Oy:lle osaksi uudistettua tuoteorganisaatiota. Jotta innovaatioiden synty noudattaisi palvelumuotoilun mallia, on syytä kiinnittää huomiota olennaisten sidosryhmien rooleihin prosessin eri vaiheissa. Palvelumuotoilu ei tarjoile valmiita toimintatapoja, vaan suuntaviivoja, joiden avulla myös innovaatioprosessista voidaan saada ketterä, osallistava prosessi.
Haastatteluista saatujen kommenttien perusteella innovaatioprosessimallille tehtiin jatkokehitysehdotus, jonka avulla yritys voi vahvistaa asiakkaan roolia osana innovaatiotoimintaa. Näin voidaan noudattaa tehokkaammin palvelumuotoilulle tyypillistä asiakaskeskeisyyttä aina innovaation alkumetreistä lähtien.