Omahoidon ohjaus - osa potilastyytyväisyyttä kirurgisella osastolla
Skutnabb, Jan (2020)
Skutnabb, Jan
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113298
Tiivistelmä
Kommunikaatio ja kyky löytää oikea tapa sekä oikeat sanat hoitotyössä ovat sairaanhoidon kulmakiviä. Terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välisen kommunikaation tulisi lähteä potilaan tarpeista. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka potilaat kokevat saaneensa omahoidon ohjausta polven tekonivelleikkauksen jälkeen.
Potilaan toipumiseen olennaisesti liittyvän omahoidon ohjauksen onnistuminen heijastuu myös hänen potilastyytyväisyyteensä. Pidemmällä aikavälillä tämä saattaa heijastua hoitavan yksikön maineeseen ja sitä kautta sen tulevaisuuden menestykseen muuttuvassa terveydenhuollon toimintaympäristössä.
Tutkimuksen teoriaosuuden muodostivat hoitotyötä, omahoidon ohjausta sekä palvelujen markkinointia käsittelevät teokset. Teoriaosuudessa keskityttiin kirurgiseen hoitotyöhön ja siihen liittyvään potilaan omahoidon ohjaamiseen, jonka lisäksi tutkimusaihetta pohdittiin myös isommassa kuvassa organisaation menestyksen kannalta.
Tutkimus oli kirjallinen kysely ja kohderyhmänä olivat Hyvinkään sairaalan kirurgian osaston 4 B osastolla polven tekonivelleikkauksessa olleet henkilöt. Kysymykset olivat yleisluontoisia, mutta tärkein aihe oli potilaiden saama omahoidon ohjaus osastolla ennen kotiutumista. Vastauksia saatiin 6, jotka kuitenkin olivat keskenään hyvin samansuuntaisia.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että kohdeosaston potilaat olivat kokonaisuutena varsin tyytyväisiä leikkaukseen, tiloihin ja osaston henkilöstöön. Monessa kysymyksessä, samoin kuin jo tutkimuksessa käytetyistä lähteistä kävi ilmi, että kenties noin viidesosa potilaista tarvinnee enemmän huomiota omahoidon ohjauksessa. Vaikka tutkimuksen tulos kertoi Hyvinkään sairaalan osaston 4B asiakkaiden olevan tyytyväisiä, jatkuva kehittyminen ja uuden oppiminen ovat terveydenhuollon murroksessa tarpeen. Tämän tutkimuksen perusteella voisi olla tarpeen selvittää, millä tavalla varmistetaan omahoidon ohjauksen onnistuminen kotiutumisen jälkeen myös sille viidennekselle, joka koki kaipaavansa enemmän tukea
Potilaan toipumiseen olennaisesti liittyvän omahoidon ohjauksen onnistuminen heijastuu myös hänen potilastyytyväisyyteensä. Pidemmällä aikavälillä tämä saattaa heijastua hoitavan yksikön maineeseen ja sitä kautta sen tulevaisuuden menestykseen muuttuvassa terveydenhuollon toimintaympäristössä.
Tutkimuksen teoriaosuuden muodostivat hoitotyötä, omahoidon ohjausta sekä palvelujen markkinointia käsittelevät teokset. Teoriaosuudessa keskityttiin kirurgiseen hoitotyöhön ja siihen liittyvään potilaan omahoidon ohjaamiseen, jonka lisäksi tutkimusaihetta pohdittiin myös isommassa kuvassa organisaation menestyksen kannalta.
Tutkimus oli kirjallinen kysely ja kohderyhmänä olivat Hyvinkään sairaalan kirurgian osaston 4 B osastolla polven tekonivelleikkauksessa olleet henkilöt. Kysymykset olivat yleisluontoisia, mutta tärkein aihe oli potilaiden saama omahoidon ohjaus osastolla ennen kotiutumista. Vastauksia saatiin 6, jotka kuitenkin olivat keskenään hyvin samansuuntaisia.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että kohdeosaston potilaat olivat kokonaisuutena varsin tyytyväisiä leikkaukseen, tiloihin ja osaston henkilöstöön. Monessa kysymyksessä, samoin kuin jo tutkimuksessa käytetyistä lähteistä kävi ilmi, että kenties noin viidesosa potilaista tarvinnee enemmän huomiota omahoidon ohjauksessa. Vaikka tutkimuksen tulos kertoi Hyvinkään sairaalan osaston 4B asiakkaiden olevan tyytyväisiä, jatkuva kehittyminen ja uuden oppiminen ovat terveydenhuollon murroksessa tarpeen. Tämän tutkimuksen perusteella voisi olla tarpeen selvittää, millä tavalla varmistetaan omahoidon ohjauksen onnistuminen kotiutumisen jälkeen myös sille viidennekselle, joka koki kaipaavansa enemmän tukea