Verkkokaupan Click&Collect-toiminnon kehittäminen myyjälähtöisesti
Koskeno, Karen (2020)
Koskeno, Karen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa Intersport Finland Oy:n ylläpitämää verkkokaupan Click&Collect-toimintoa ja kehittää sitä kivijalkaliikkeiden henkilökunnan ajatuksien perusteella. Click&Collect-toimintoa oli kehitetty muutamaan otteeseen vuosien aikana verkkokaupan puolella, mutta itse henkilökunnan näkymää ei niin usein. Tästä saatiin aihe opinnäytetyöhön.
Click&Collect-toiminnon tarkoituksena on yhdistää kivijalkaliikkeet ja verkkokauppa. Opinnäytetyön aihe oli tutkia ja kehittää Intersport Finland OY:n verkkokaupan Click&Collect-toimintoa myyjälähtöisesti. Tarkoituksena oli parantaa ja kehittää Click&Collect-toiminnon sujuvuutta henkilökunnan kannalta. Tavoitteena oli antaa kehityskelpoisia ideoita toiminnon parantamiseen. Tutkimuksellisen ja laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella valittujen Intersport liikkeiden henkilökuntaa, koostaa haastatteluista analyysi ja kertoa johtopäätökset ja kehitysideat. Tavoitteena oli saada uusia, käytännöllisiä ideoita, joita Intersport Finland Oy voisi halutessaan käyttää hyväksi ja kehittäisi ideoilla Click&Collect-toimintoa.
Tämän opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin kaupan alan kirjallisuutta. Tekstissä pohdittiin ja ymmärrettiin Intersportin historiaa ja toimintaa, kivijalkaliikkeiden ja kaupan alan toimintaympäristöä, kuluttajien asemaa liiketoiminnassa sekä verkkokaupan tärkeyttä kaupalle. Teoriassa pohdittiin myös monikanavaisuuden tärkeyttä kaupan alalle ja eri kanavia sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Itse tutkimus tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja näytekoko oli 4 haastattelua. Tuloksia voidaan täten pitää suuntaa antavina. Tulokset olivat yksimieliset; Click&Collect-toiminto oli hyvä ja toimiva toiminto verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistämiseen. Toiminnon avulla kuluttajaa voitiin paremmin houkutella kivijalkaliikkeeseen, mutta samalla toiminnon avulla kivijalkaliikkeessä olevia kuluttajia voitiin palvella paremmin. Click&Collect-toiminto oli siis erinomainen väline monikanavaiselle kaupalle. Kivijalkaliikkeiden myymälähenkilökunnan työskentelyn kannalta toimintoa oli helppo käyttää, mutta esille nousi odotetusti muutamia kehityskohtia.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Click&Collect-toiminto oli hyvä työkalu kivijalkaliikkeen henkilökunnalle eikä toiminto vienyt liikaa aikaa henkilökunnan muulta työskentelyltä. Toiminnossa on muutamia kehitystarpeita, mutta toiminto oli muuten hyvä. Toiminto auttoi henkilökuntaa palvelemaan kuluttajia paremmin ja lisäsi kuluttajakuntaa liikkeessä.
Click&Collect-toiminnon tarkoituksena on yhdistää kivijalkaliikkeet ja verkkokauppa. Opinnäytetyön aihe oli tutkia ja kehittää Intersport Finland OY:n verkkokaupan Click&Collect-toimintoa myyjälähtöisesti. Tarkoituksena oli parantaa ja kehittää Click&Collect-toiminnon sujuvuutta henkilökunnan kannalta. Tavoitteena oli antaa kehityskelpoisia ideoita toiminnon parantamiseen. Tutkimuksellisen ja laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella valittujen Intersport liikkeiden henkilökuntaa, koostaa haastatteluista analyysi ja kertoa johtopäätökset ja kehitysideat. Tavoitteena oli saada uusia, käytännöllisiä ideoita, joita Intersport Finland Oy voisi halutessaan käyttää hyväksi ja kehittäisi ideoilla Click&Collect-toimintoa.
Tämän opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin kaupan alan kirjallisuutta. Tekstissä pohdittiin ja ymmärrettiin Intersportin historiaa ja toimintaa, kivijalkaliikkeiden ja kaupan alan toimintaympäristöä, kuluttajien asemaa liiketoiminnassa sekä verkkokaupan tärkeyttä kaupalle. Teoriassa pohdittiin myös monikanavaisuuden tärkeyttä kaupan alalle ja eri kanavia sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Itse tutkimus tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja näytekoko oli 4 haastattelua. Tuloksia voidaan täten pitää suuntaa antavina. Tulokset olivat yksimieliset; Click&Collect-toiminto oli hyvä ja toimiva toiminto verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistämiseen. Toiminnon avulla kuluttajaa voitiin paremmin houkutella kivijalkaliikkeeseen, mutta samalla toiminnon avulla kivijalkaliikkeessä olevia kuluttajia voitiin palvella paremmin. Click&Collect-toiminto oli siis erinomainen väline monikanavaiselle kaupalle. Kivijalkaliikkeiden myymälähenkilökunnan työskentelyn kannalta toimintoa oli helppo käyttää, mutta esille nousi odotetusti muutamia kehityskohtia.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Click&Collect-toiminto oli hyvä työkalu kivijalkaliikkeen henkilökunnalle eikä toiminto vienyt liikaa aikaa henkilökunnan muulta työskentelyltä. Toiminnossa on muutamia kehitystarpeita, mutta toiminto oli muuten hyvä. Toiminto auttoi henkilökuntaa palvelemaan kuluttajia paremmin ja lisäsi kuluttajakuntaa liikkeessä.