Erityisherkkä nuori - Opas yläkouluille
Holopainen, Helena; Pantio, Nelli; Salminen, Janna (2020)
Holopainen, Helena
Pantio, Nelli
Salminen, Janna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta nuorten erityisherkkyydestä yläkouluissa. Tätä kautta tavoiteltiin myös kouluhyvinvoinnin lisääntymistä. Tavoitteena oli koota sisältö yläkoulujen henkilökunnalle suunnattuun oppaaseen. Opas tuotettiin yhteistyössä HSP- Suomen Erityisherkät Ry:n kanssa, noudattaen yhteneväistä linjaa yhdistyksen aiempien oppaiden kanssa. Oppaassa kerrotaan lyhyesti erityisherkkyydestä ja tämän piirteen vaikutuksista nuoren koulunkäyntiin. Lisäksi oppaaseen on koottu vinkkejä, kuinka erityisherkkiä nuoria voitaisiin huomioida paremmin koulun arjessa vähentämällä kuormittavia tekijöitä. Kiinnittämällä huomiota näihin tekijöihin voidaan lisätä niin nuorten jaksamista koulussa kuin opettajien ja koulun muun henkilökunnan työhyvinvointia.
Opinnäytetyön teoria perustui erityisherkkyyteen, temperamenttiin sekä nuorten hyvinvointiin koulumaailmassa. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaisina nykypäivän yläkoulut näyttäytyvät erityisherkän näkökulmasta. Menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi toteutettiin kolmessa vantaalaisessa yläkoulussa tähän tarkoitukseen laaditun havain-nointilomakkeen avulla. Jokaisessa koulussa havainnointiin yhtä oppituntia, välituntia ja ruokailua. Havainnointilomake oli suunniteltu aiheeseen liittyvän teorian perusteella. Lomakkeen avulla kiinnitettiin huomiota erityisherkkiä kuormittaviin asioihin, kuten äänimaailmaan, tilojen järjestelyyn ja ympäristön kuormittaviin tekijöihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, jota tullaan hyödyntämään erityisherkkyyden huomioimisessa yläkouluissa. Opas koottiin havainnoinnin tuloksista sekä teoriatiedosta. Opas sisältää konkreettisia vinkkejä, joiden avulla voidaan vähentää erityisherkän nuoren kuormittumista koulupäivän aikana.
Tulosten perusteella huomattiin, että yläkouluissa on paljon eroja, jotka voivat vaikuttaa nuorten hyvinvointiin. Kouluympäristön muokkaaminen erityisherkän tarpeet huomioiden vaikuttanee kouluhyvinvointiin positiivisesti. Oppimisympäristöön panostaminen on myös suuri satsaus nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Jatkotutkimusehdotukseksi nousi ajatus oppaan testaamisesta käytännössä kouluissa. Tutkimuksessa voitaisiin mitata oppaan vaikuttavuutta kouluhyvinvoinnin lisääntymiseen.
Opinnäytetyön teoria perustui erityisherkkyyteen, temperamenttiin sekä nuorten hyvinvointiin koulumaailmassa. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaisina nykypäivän yläkoulut näyttäytyvät erityisherkän näkökulmasta. Menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi toteutettiin kolmessa vantaalaisessa yläkoulussa tähän tarkoitukseen laaditun havain-nointilomakkeen avulla. Jokaisessa koulussa havainnointiin yhtä oppituntia, välituntia ja ruokailua. Havainnointilomake oli suunniteltu aiheeseen liittyvän teorian perusteella. Lomakkeen avulla kiinnitettiin huomiota erityisherkkiä kuormittaviin asioihin, kuten äänimaailmaan, tilojen järjestelyyn ja ympäristön kuormittaviin tekijöihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, jota tullaan hyödyntämään erityisherkkyyden huomioimisessa yläkouluissa. Opas koottiin havainnoinnin tuloksista sekä teoriatiedosta. Opas sisältää konkreettisia vinkkejä, joiden avulla voidaan vähentää erityisherkän nuoren kuormittumista koulupäivän aikana.
Tulosten perusteella huomattiin, että yläkouluissa on paljon eroja, jotka voivat vaikuttaa nuorten hyvinvointiin. Kouluympäristön muokkaaminen erityisherkän tarpeet huomioiden vaikuttanee kouluhyvinvointiin positiivisesti. Oppimisympäristöön panostaminen on myös suuri satsaus nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Jatkotutkimusehdotukseksi nousi ajatus oppaan testaamisesta käytännössä kouluissa. Tutkimuksessa voitaisiin mitata oppaan vaikuttavuutta kouluhyvinvoinnin lisääntymiseen.