Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rokotuskriittisyys terveydenhoitajan näkökulmasta-kuinka terveydenhoitaja kohtaa rokotuskriittisen vanhemman ja rokottamattoman lapsen?

Hyyrynen, Iida; Pieksemä, Nanna; Salminen, Anniina (2020)

 
Avaa tiedosto
Hyyrynen_Iida, Pieksemä_Nanna, Salminen_Anniina.pdf (357.5Kt)
Lataukset: 


Hyyrynen, Iida
Pieksemä, Nanna
Salminen, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia valmiuksia terveydenhoitajilla oli edesauttaa lasten rokottamista kansallisen rokotusohjelman mukaisesti. Tarkoituksena oli myös selvittää terveydenhoitajien näkökulmaa rokottamatta jättämiseen ja rokotuskriittisyyteen. Työn tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa hoitotyön ympäristöissä kuten neuvoloissa sekä sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa. Kohderyhmänä olivat Kymsoten Kouvolan alueen lastenneuvoloiden terveydenhoitajat.

Teoriatieto kerättiin eri sosiaali- ja terveysalan lehdistä, kirjallisuudesta sekä luotettavista lähteistä internetissä. Teoriaosuudessa käsitellään kansallista rokotusohjelmaa, rokotuskriittisyyttä ja rokotusosaamista. Kohderyhmältä aineisto kerättiin Webpropol-raportointityökalulla, jossa terveydenhoitajat pääsivät vastaamaan avoimeen kyselyyn. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Työn tuloksista ilmeni, että asiakkaan päätöksen kunnioittaminen ja tutkitun tiedon esittäminen auttavat lieventämään rokotuskriittisen vanhemman kriittistä suhtautumista rokottamiseen. Tulokset osoittivat, että terveydenhoitajat varaavat riittävästi aikaa rokotuskriittisen vanhemman ja rokottamattoman lapsen kohtaamiseen ja jakavat perheille THL:n rokotusoppaita. Tulosten mukaan terveydenhoitajat pitävät koulutustarjontaa kattavana, mutta toivoisivat lisäkoulutusta motivointikeinoista. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi oppimateriaalin kokoaminen vanhemman kohtaamisesta ja motivointikeinoista hoitajan vastaanotolla.
 
The purpose of the study was to study the preparedness of public health nurses to support the parents to vaccinate their children according to the national vaccination programme. Another purpose of the thesis was also to study public health nurses` perspectives about non-vaccination and vaccine criticism. The objective of the study was to utilize the results for example in child health care centers and in schools of health care and social services. The focus group was the public health care nurses working in child health clinics in Kymsote, Kouvola.

The theory of the thesis was gathered from health care and social services magazines, literature and reliable sources on the Internet. The theory part discusses the national vaccination programme, vaccination criticism and vaccination. The information was gathered from the focus group using the Webpropol-website on which the focus group answered open questions. The gathered material was analyzed using inductive information analysis.

The results of the study show that respecting the decision of the parents and informing them of the scientific results, helps the vaccine critical parents to reduce their concern about vaccination. The results show that public health nurses book enough time for the appointment when meeting vaccine critical parents and their unvaccinated children and they give them the THL guidebook about vaccines. The results of the study also show that public health nurses are satisfied with the educational material, but they hope for extra education about means of motivation. Future research could be about collecting educational material based on the meetings with parents and differend ways of motivating them.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste