Työyhteisön sisäisessä vuorovaikutuksessa saatujen palautteiden merkitys asiantuntijalle
Autio, Katja (2020)
Autio, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173591
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, minkälaisia vaikutuksia asiantuntijan työhön on työelämässä saaduilla palautteilla. Tutkimus rajattiin käsittelemään työelämän vuorovaikutussuhteissa saatuja palautteita. Tutkimuksen avulla haluttiin myös ymmärtää niitä palautteisiin liittyviä tekijöitä, joiden myötä palautteista tulee asiantuntijaan vaikuttavia eli hänelle merkityksellisiä.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta. Teoriaosuuteen hankittiin tietoa pääasiassa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Teoreettinen viitekehys rakentuu palautekulttuurin ja työelämän palautteiden ympärille. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa saatu aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiantuntijat pitävät työelämässä saatuja palautteita todella tärkeinä. Palautteen saaminen on asiantuntijalle osoitus siitä, että hänen työnsä on merkityksellistä. Palautteet vaikuttavat myös asiantuntijan työmotivaatioon ja työssä koettaviin tunteisiin. Asiantuntijat ovat erittäin motivoi-tuneita saamaan palautetta, sillä se on keino oppia uutta ja kehittää itseään. Positiivinen palaute nostattaa palautteen saajan itsetuntoa ja negatiivinen palaute ohjaa toimintaa haluttuun suuntaan. Tutkimuksen myötä selvisi myös, että epäasiallisesti annetulla palautteella on pitkäaikaisia huonontavia vaikutuksia työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin. Jatkotutkimusehdotuksena tämän tutki-muksen myötä nousee esiin asiantuntijoiden rooli palautteen antajana työyhteisössä ja sen vaikutus asiantuntijan omaan työhön ja siinä kehittymiseen.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta. Teoriaosuuteen hankittiin tietoa pääasiassa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Teoreettinen viitekehys rakentuu palautekulttuurin ja työelämän palautteiden ympärille. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa saatu aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiantuntijat pitävät työelämässä saatuja palautteita todella tärkeinä. Palautteen saaminen on asiantuntijalle osoitus siitä, että hänen työnsä on merkityksellistä. Palautteet vaikuttavat myös asiantuntijan työmotivaatioon ja työssä koettaviin tunteisiin. Asiantuntijat ovat erittäin motivoi-tuneita saamaan palautetta, sillä se on keino oppia uutta ja kehittää itseään. Positiivinen palaute nostattaa palautteen saajan itsetuntoa ja negatiivinen palaute ohjaa toimintaa haluttuun suuntaan. Tutkimuksen myötä selvisi myös, että epäasiallisesti annetulla palautteella on pitkäaikaisia huonontavia vaikutuksia työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin. Jatkotutkimusehdotuksena tämän tutki-muksen myötä nousee esiin asiantuntijoiden rooli palautteen antajana työyhteisössä ja sen vaikutus asiantuntijan omaan työhön ja siinä kehittymiseen.