Lapsille suunnatut ihonhoitotuotteet, markkinat ja käyttökokemukset
Räsänen, Suvi (2020)
Räsänen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 0-5 -vuotiaiden lasten vanhempien tietämystä vauvoille ja lapsille suunnatuista ihonhoitotuotteista, tiedonhakukanavista, tarpeista, tiedon saatavuudesta sekä millä perusteella he valitsevat lapselleen ihonhoitotuotteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena syksyllä 2019. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskityttiin vauvan ihon kehitysvaiheisiin, hoitotuotteiden erityispiirteisiin sekä laadulliseen tutkimukseen. Myös atooppinen ihottuma on erityisesti huomioitu tässä työssä, sen ilmetessä usein jo varhaislapsuudessa. Tuotteiden saatavuutta kartoitettiin kymmenen erilaisen verkkokaupan tuotevalikoiman myötä. Selvisi, että kaikki lapsille suunnatut tuotteet eivät välttämättä löydy helposti saman otsikon alta.
Tutkimusten perusteella vauvan iho eroaa aikuisen ihosta, ja tämä on huomioitava hoitotuotteita valittaessa. Lapsille sopivia ihonhoitotuotteita on markkinoilla laajasti, mutta näiden löytäminen ei ole aina helppoa. Haastatteluista selvisi, että ihon kuivuus ohjaa vanhemmat etsimään tietoa tuotteista sekä pyytämään apua apteekista ja lääkäriltä. Terveydenhuollon suosituksia pidettiin luotettavina, mutta niitä myös kritisoitiin yksipuolisuuden vuoksi. Tuotteen valinta riippui siitä, mitä kautta tietoa oli saatu ja miten omat ajatukset ja arvot vaikuttivat. Tiedon luotettavuus mietitytti - markkinoilla on tarjolla hyvin erilaisia tuotteita, ja ohjeistukset vaihtelevat tietolähteen mukaan. The purpose of this thesis was to find out parents' knowledge of skin care products for infants and children, the information retrieval channels, the needs, the availability of information and the basis for choosing a skin care product. The study was conducted as a qualitative study in autumn 2019. The theoretical part focused on qualitative research, the developmental stages of baby skin and the special features of skincare products. Atopic eczema was emphasised and has been more widely studied as it often occurs in early childhood. Product availability was mapped out with ten different e-commerce product ranges. It turned out that not all baby products are easily found under the same heading.
According to research papers, infant skin differs from adult skin and this should be taken into consideration when choosing skin care products. Children's skin care products are widely available on the market but finding them is not always easy. The interviews revealed that a baby’s dry skin leads parents to seek product information and often help is requested from a pharmacist or doctor. Health care recommendations were considered reliable but were also criticized for being one-sided. The choice of product depended on how the information was obtained and how their own thoughts and values influenced them. The reliability of the information was also considered – there is a wide variety of products on the market and instructions vary depending on the data source.
Tutkimusten perusteella vauvan iho eroaa aikuisen ihosta, ja tämä on huomioitava hoitotuotteita valittaessa. Lapsille sopivia ihonhoitotuotteita on markkinoilla laajasti, mutta näiden löytäminen ei ole aina helppoa. Haastatteluista selvisi, että ihon kuivuus ohjaa vanhemmat etsimään tietoa tuotteista sekä pyytämään apua apteekista ja lääkäriltä. Terveydenhuollon suosituksia pidettiin luotettavina, mutta niitä myös kritisoitiin yksipuolisuuden vuoksi. Tuotteen valinta riippui siitä, mitä kautta tietoa oli saatu ja miten omat ajatukset ja arvot vaikuttivat. Tiedon luotettavuus mietitytti - markkinoilla on tarjolla hyvin erilaisia tuotteita, ja ohjeistukset vaihtelevat tietolähteen mukaan.
According to research papers, infant skin differs from adult skin and this should be taken into consideration when choosing skin care products. Children's skin care products are widely available on the market but finding them is not always easy. The interviews revealed that a baby’s dry skin leads parents to seek product information and often help is requested from a pharmacist or doctor. Health care recommendations were considered reliable but were also criticized for being one-sided. The choice of product depended on how the information was obtained and how their own thoughts and values influenced them. The reliability of the information was also considered – there is a wide variety of products on the market and instructions vary depending on the data source.