Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma
Jaurimaa, Iida (2020)
Jaurimaa, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma matkailualan pienyritykselle, jolla ei ole ollut säännöllistä sisällön tuottamista valituissa sosiaalisen median kanavissa. Työn tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle selkeä suunnitelma järjestelmälliseen sisältömarkkinointiin Facebookissa ja Instagramissa, jonka avulla nostetaan yrityksen tunnettuutta ja saadaan lisää asiakkaita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneuduttiin sisältömarkkinointiin, sen suunnitteluun sekä sosiaalisen median kanaviin. Työn toiminnallisessa osuudessa tuotettiin sisältömarkkinointisuunnitelma Instagramin ja Facebookin kanaviin. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen sisältyi benchmarking tutkimus net scouting-menetelmän avulla, jossa tutkittiin kolmen yrityksen Instagram- ja Facebook -sivujen sisältömarkkinointia. Tutkimusta ennen toteutettiin tutkimuskohteiden esitarkastelu, jossa selvitettiin kohteiden sosiaalisen median markkinoinnin keskeisiä piirteitä.
Tuotoksena syntyi sisältömarkkinointisuunnitelma, johon kuului viikkokohtainen julkaisuaikataulu sekä markkinoinnin vuosikello. Suunnitelmassa on otettu huomioon sisältömarkkinoinnin vasta aloittavan pienyrityksen aikaresurssit. Viikkoaikataulun ja markkinoinnin vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy aloittamaan säännöllisen sisältömarkkinoinnin tuottamisen ja jakamisen valituissa sosiaalisen median kanavissa.
Sisältömarkkinointisuunnitelmassa on esitetty tarkasti, millaista sisältöä, missä kanavissa ja mihin aikaan sisältöä tulee jakaa sekä miten sen suoritusta tulee mitata.
Sisältömarkkinointisuunnitelmaa on tarpeen mukaan mahdollista kehittää ja muokata tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksina tutkija kehotti toimeksiantajaa rakentamaan verkkosivuilleen verkkokaupan, josta asiakkaat voivat nopeasti varata ja maksaa haluamansa tuotteen sekä lisäämään verkko-sivuille blogikirjoituksia hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneuduttiin sisältömarkkinointiin, sen suunnitteluun sekä sosiaalisen median kanaviin. Työn toiminnallisessa osuudessa tuotettiin sisältömarkkinointisuunnitelma Instagramin ja Facebookin kanaviin. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen sisältyi benchmarking tutkimus net scouting-menetelmän avulla, jossa tutkittiin kolmen yrityksen Instagram- ja Facebook -sivujen sisältömarkkinointia. Tutkimusta ennen toteutettiin tutkimuskohteiden esitarkastelu, jossa selvitettiin kohteiden sosiaalisen median markkinoinnin keskeisiä piirteitä.
Tuotoksena syntyi sisältömarkkinointisuunnitelma, johon kuului viikkokohtainen julkaisuaikataulu sekä markkinoinnin vuosikello. Suunnitelmassa on otettu huomioon sisältömarkkinoinnin vasta aloittavan pienyrityksen aikaresurssit. Viikkoaikataulun ja markkinoinnin vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy aloittamaan säännöllisen sisältömarkkinoinnin tuottamisen ja jakamisen valituissa sosiaalisen median kanavissa.
Sisältömarkkinointisuunnitelmassa on esitetty tarkasti, millaista sisältöä, missä kanavissa ja mihin aikaan sisältöä tulee jakaa sekä miten sen suoritusta tulee mitata.
Sisältömarkkinointisuunnitelmaa on tarpeen mukaan mahdollista kehittää ja muokata tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksina tutkija kehotti toimeksiantajaa rakentamaan verkkosivuilleen verkkokaupan, josta asiakkaat voivat nopeasti varata ja maksaa haluamansa tuotteen sekä lisäämään verkko-sivuille blogikirjoituksia hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.