Digitaalinen ajanvarausjärjestelmä
Alasaari, Joona (2020)
Alasaari, Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273984
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksityinen hammaslääkäriasema. Tavoitteena oli tutkia ajanvarausjärjestelmän digitalisointimahdollisuuksia ja siitä mahdollisesti saatavia hyötyjä tai haittoja.
Tutkimusta lähdettiin rakentamaan kehittämistutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin muita tutkimuksia, artikkeleita, julkaisuja ja kirjallisuutta digitalisointiin ja verkkopohjaisiin ajanvarausjärjestelmiin liittyen. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennettiin teoreettinen hypoteesi, jonka pohjalta digitalisaation mahdollisuuksia voidaan tuoda tutkimuksessa esille. Vaatimuksia tutkittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksessa mitattiin kehittämistarkoituksessa toimistotyöntekijän ajankäyttöä puhelimessa ja varaustehtävissä. Mittausten pohjalta rakennettiin korjattu hypoteesi, jonka pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin useita kehittämiskohteita ajanvarausjärjestelmän digitalisoinnin suhteen ja runsaasti erilaisia aikaa säästäviä tekijöitä, jonka pohjalta kohdeyritys voi lähteä läpiviemään ajanvarausjärjestelmän digitalisointiprosessia. The thesis was commissioned by a private dental care clinic. The goal was to study the digitalisation possibilities for the appointment system and the possible benefits or drawbacks.
The approach was a design-based research, in which both quantitative and qualitative research methods were utilized. The theoretical framework was built on other research studies, articles, publications and literature based on digitalization and digital online appointment systems. A hypothesis was built by the results of the literature review to showcase the possibilities of digital online appointment systems. The requirements were studied together with the commissioning party. The amount of time consumed by phone appointments in the private dental clinic was measured in the research. These measurements were used to create a fixed hypothesis on which conclusions were drawn.
As a result of the thesis, there are several development areas for the digitalization of the appointment system and plenty of different time saving factors, based on which the dental care clinic can start the process of appointment scheduling software digitalization.
Tutkimusta lähdettiin rakentamaan kehittämistutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin muita tutkimuksia, artikkeleita, julkaisuja ja kirjallisuutta digitalisointiin ja verkkopohjaisiin ajanvarausjärjestelmiin liittyen. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennettiin teoreettinen hypoteesi, jonka pohjalta digitalisaation mahdollisuuksia voidaan tuoda tutkimuksessa esille. Vaatimuksia tutkittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksessa mitattiin kehittämistarkoituksessa toimistotyöntekijän ajankäyttöä puhelimessa ja varaustehtävissä. Mittausten pohjalta rakennettiin korjattu hypoteesi, jonka pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin useita kehittämiskohteita ajanvarausjärjestelmän digitalisoinnin suhteen ja runsaasti erilaisia aikaa säästäviä tekijöitä, jonka pohjalta kohdeyritys voi lähteä läpiviemään ajanvarausjärjestelmän digitalisointiprosessia.
The approach was a design-based research, in which both quantitative and qualitative research methods were utilized. The theoretical framework was built on other research studies, articles, publications and literature based on digitalization and digital online appointment systems. A hypothesis was built by the results of the literature review to showcase the possibilities of digital online appointment systems. The requirements were studied together with the commissioning party. The amount of time consumed by phone appointments in the private dental clinic was measured in the research. These measurements were used to create a fixed hypothesis on which conclusions were drawn.
As a result of the thesis, there are several development areas for the digitalization of the appointment system and plenty of different time saving factors, based on which the dental care clinic can start the process of appointment scheduling software digitalization.