Analyysi johtamisen välineenä järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa
Mäkinen, Anssi (2020)
Lataukset:
Mäkinen, Anssi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263975
Tiivistelmä
Analyysityö poliisihallinnossa on ollut usein vaikeasti ymmärrettävä aihe ja sitä ei ole tehokkaasti osattu kytkeä osaksi poliisin muuta toimintaa. Analyysityö ei ole itsetarkoitus. Se tulisi kytkeä osaksi päätöksentekoprosessia, koska analyysityöllä tavoitellaan syvemmän ymmärryksen luontia, jotta päätöksenteko eri tasoilla helpottuisi ja perustuisi laajempaan tietämykseen päätettävästä asiasta. Analyysityö liittyy osaksi tietojohtoisen poliisitoiminnan prosessia ja siten analyysityön lisäksi myös tietojohtoisuutta käsitellään tässä työssä laajasti.
Työssä keskitytään järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan ja siinä osoitetaan analyysityön rooli ja sijoittuminen torjuntatyössä. Aihetta käsitellään teoreettisesti, eikä torjuntatyön nykytila-arviota pyritä tekemään. Työn tutkimuskysymykseksi on asetettu: Miten analyysiä voidaan hyödyntää järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyön johtamisessa?
Työ pohjataan laadulliseen aineistoon ja tulosten kautta konstruktiivisella tutkimusotteella kuvataan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyön ideaalia. Varsinaiset tulokset ja niiden käytäntöön saattaminen jäävät niiden henkilöiden arvioitavaksi, jotka järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyöstä vastaavat. Työn tilaajana toimii Keskusrikospoliisi. Kuitenkaan järjestäytyneen rikollisuuden torjunta ei ole vain poliisin tehtävä, vaan koko yhteiskunnan tehtävä.
Työssä hyödynnetään benchmarking -menetelmää, millä pyritään tunnistamaan yritystoiminnan tietojohtamisen malleja. Samalla työssä osoitetaan, että yritystoiminnan johtamisesta otettavia malleja voidaan hyödyntää julkishallinnossa ja siten myös järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa.
Työ osoittaa, että analyysityö on keskeisessä roolissa järjestäytyneen rikollisuuden nykytorjuntatyössä, jossa pienemmillä resursseilla tulee saada enemmän aikaan. Ilman tietojohtoisuutta tehokas työ ei mahdollistu. Työssä kuvataan myös muita keskeisiä tietojohtoisuuteen liittyviä elementtejä, kuten strategiatyötä, jotka ovat edellytyksenä tulosten tavoittelussa.
Työssä keskitytään järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan ja siinä osoitetaan analyysityön rooli ja sijoittuminen torjuntatyössä. Aihetta käsitellään teoreettisesti, eikä torjuntatyön nykytila-arviota pyritä tekemään. Työn tutkimuskysymykseksi on asetettu: Miten analyysiä voidaan hyödyntää järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyön johtamisessa?
Työ pohjataan laadulliseen aineistoon ja tulosten kautta konstruktiivisella tutkimusotteella kuvataan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyön ideaalia. Varsinaiset tulokset ja niiden käytäntöön saattaminen jäävät niiden henkilöiden arvioitavaksi, jotka järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatyöstä vastaavat. Työn tilaajana toimii Keskusrikospoliisi. Kuitenkaan järjestäytyneen rikollisuuden torjunta ei ole vain poliisin tehtävä, vaan koko yhteiskunnan tehtävä.
Työssä hyödynnetään benchmarking -menetelmää, millä pyritään tunnistamaan yritystoiminnan tietojohtamisen malleja. Samalla työssä osoitetaan, että yritystoiminnan johtamisesta otettavia malleja voidaan hyödyntää julkishallinnossa ja siten myös järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa.
Työ osoittaa, että analyysityö on keskeisessä roolissa järjestäytyneen rikollisuuden nykytorjuntatyössä, jossa pienemmillä resursseilla tulee saada enemmän aikaan. Ilman tietojohtoisuutta tehokas työ ei mahdollistu. Työssä kuvataan myös muita keskeisiä tietojohtoisuuteen liittyviä elementtejä, kuten strategiatyötä, jotka ovat edellytyksenä tulosten tavoittelussa.