Tehtaan työnjohdon osaamisen kehittämisen kokonaisuuden suunnittelu ja rakentaminen : esimiestaitojen koulutusrakenteen suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Hirvonen, Heli; Puustinen, Anu-Elina (2020)
Hirvonen, Heli
Puustinen, Anu-Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa toimeksiantajayrityksen tehtaan työnjohtajille esimieskoulutuksen rakenne. Tarkoituksena oli tuottaa kokonaisuus, joka palvelee toimeksiannon antaneen yrityksen henkilöstöhallintoa koulutusten suunnittelijana ja toteuttajana, sekä työnjohtoa esimiestyön taitojen kartuttamisessa. Rakenteen tuli huomioida päivittäistyön aikahaasteet, erilaiset oppimistavat ja osaamisen jakaminen työnjohtajien kesken, myös tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Kehittämisosa-alueiden valintaan vaikuttivat yrityksen henkilöstöhallinnon, koulutukseen osallistuvien työnjohtajien ja heidän esimiestensä kokemat tarpeet.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui toimeksiannon työelämälähtöisyyden ja toiminnallisen opinnäytetyön näkökulmista. Tietoperustan päälähtökohdat nousivat palvelumuotoilun, esimiestyön ja osaamisen kehittämisen aiheista. Koulutustarpeiden määrittämiseksi toteutettiin taustatutkimus, johon kuului työnjohtajien sähköinen kyselytutkimus, tehdaspäälliköiden haastattelututkimus ja osaamisen kehittämisen- ja palvelumuotoilun asiantuntijahaastattelut. Tulosten mukaan keskeisimmät koulutustarpeet olivat henkilöjohtaminen, TES-osaaminen, työlainsäädäntö ja sisäisten järjestelmien käyttö. Lisäksi aiheiksi nousivat viestintä ja vuorovaikutus ja oma ajanhallinta. Soveltuvimmiksi koulutusmuodoiksi nousivat lähipäivä, vertaisoppiminen ja valmentavat keskustelut esimiehen tai mentorin kanssa. Verkko-koulutus jäi tuloksissa alhaiselle suosiolle, mutta se valikoitui yhdeksi koulutusmuodoista, koska se vastasi toimeksiantoa ja tulevaisuuden käytettävyyden tarpeita. Taustatutkimuksen ja tietoperustan pääaiheiden pohjalta suunniteltiin osaamisen kehittämisen kokonaisuus palvelumuotoilun prosessin mukaisesti.
Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti kokonaisuuden rakennetta testattiin käyttäjillä ennen käyttöönottoa. Rakennetta kehitettiin testausten palautteiden mukaan. Kehittäminen jatkuu palvelumuotoilun mukaisesti myös käyttöönoton jälkeen. Hyödyllisyyden arvioimiseksi ja jatkokehittämisen tueksi luotiin palautekyselypohja työnjohtajille. Kyselyssä arvioidaan osaamisen kehittymistä. Tehdaspäälliköille luotiin palautekyselypohja, jossa arvioidaan työnjohtajien esimiestaitojen kehittymistä. Kouluttajille rakennettiin oma Teams-työtila, johon tallennettu materiaali auttaa kouluttajaa kokonaisuuden luomisessa. Suunnitellut materiaalit ovat kouluttajien palvelukortit, case-kuvaukset, Service Blueprint ja palautekyselyn rungot. Kokonaisuuden rakenteessa hyödynnetään erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä ja hajautetaan oppiminen pienempiin osiin. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa kasvokkain tai sähköistä Teams-työtilaa hyödyntäen.
Kokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin käyttäjälähtöisyys ja joustavuus, joita arvioitiin prosessin aikana toimeksiantajan tapaamisissa ja kokonaisuuden testauksissa. Kokonaisuus huomioi päivittäistyön kiireen ja ihmisen kyvyn sisäistää uutta tietoa pienissä erissä pidemmällä ajanjaksolla. Kehitysehdotuksiksi nousi työnjohtajien työnkuvan tarkentaminen, sisäisten järjestelmien koulutustarpeet ja osaamisen jakamisen huomiointi palkitsemisjärjestelmässä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui toimeksiannon työelämälähtöisyyden ja toiminnallisen opinnäytetyön näkökulmista. Tietoperustan päälähtökohdat nousivat palvelumuotoilun, esimiestyön ja osaamisen kehittämisen aiheista. Koulutustarpeiden määrittämiseksi toteutettiin taustatutkimus, johon kuului työnjohtajien sähköinen kyselytutkimus, tehdaspäälliköiden haastattelututkimus ja osaamisen kehittämisen- ja palvelumuotoilun asiantuntijahaastattelut. Tulosten mukaan keskeisimmät koulutustarpeet olivat henkilöjohtaminen, TES-osaaminen, työlainsäädäntö ja sisäisten järjestelmien käyttö. Lisäksi aiheiksi nousivat viestintä ja vuorovaikutus ja oma ajanhallinta. Soveltuvimmiksi koulutusmuodoiksi nousivat lähipäivä, vertaisoppiminen ja valmentavat keskustelut esimiehen tai mentorin kanssa. Verkko-koulutus jäi tuloksissa alhaiselle suosiolle, mutta se valikoitui yhdeksi koulutusmuodoista, koska se vastasi toimeksiantoa ja tulevaisuuden käytettävyyden tarpeita. Taustatutkimuksen ja tietoperustan pääaiheiden pohjalta suunniteltiin osaamisen kehittämisen kokonaisuus palvelumuotoilun prosessin mukaisesti.
Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti kokonaisuuden rakennetta testattiin käyttäjillä ennen käyttöönottoa. Rakennetta kehitettiin testausten palautteiden mukaan. Kehittäminen jatkuu palvelumuotoilun mukaisesti myös käyttöönoton jälkeen. Hyödyllisyyden arvioimiseksi ja jatkokehittämisen tueksi luotiin palautekyselypohja työnjohtajille. Kyselyssä arvioidaan osaamisen kehittymistä. Tehdaspäälliköille luotiin palautekyselypohja, jossa arvioidaan työnjohtajien esimiestaitojen kehittymistä. Kouluttajille rakennettiin oma Teams-työtila, johon tallennettu materiaali auttaa kouluttajaa kokonaisuuden luomisessa. Suunnitellut materiaalit ovat kouluttajien palvelukortit, case-kuvaukset, Service Blueprint ja palautekyselyn rungot. Kokonaisuuden rakenteessa hyödynnetään erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä ja hajautetaan oppiminen pienempiin osiin. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa kasvokkain tai sähköistä Teams-työtilaa hyödyntäen.
Kokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin käyttäjälähtöisyys ja joustavuus, joita arvioitiin prosessin aikana toimeksiantajan tapaamisissa ja kokonaisuuden testauksissa. Kokonaisuus huomioi päivittäistyön kiireen ja ihmisen kyvyn sisäistää uutta tietoa pienissä erissä pidemmällä ajanjaksolla. Kehitysehdotuksiksi nousi työnjohtajien työnkuvan tarkentaminen, sisäisten järjestelmien koulutustarpeet ja osaamisen jakamisen huomiointi palkitsemisjärjestelmässä.