Tulevaisuuden trendit hotellialalla : ylemmän johdon käsityksiä
Väisänen, Heidi (2020)
Väisänen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten digitalisaatio ja robotisaatio vaikuttavat tulevaisuuden toimintaympäristöön hotellialalla. Tavoitteena oli myöskin selvittää, millaisia muutoksia tulevaisuuden muuttuvan toimintaympäristön ennustetaan tuovan alan esimiestyöhön ja millaisena esimiehet näkevät alan tulevaisuusnäkymät. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin tulevaisuuden tutkimusta keskeisten käsitteiden kautta, robotisaatiota, digitalisaatiota sekä tulevaisuuden visioita. Tutkimuksen teoreettinen tietopohja on kerätty kirjallisuutta, artikkeleita ja Internet -lähteitä hyödyntäen. Aineistonkeruu suoritettiin yksittäisillä teemahaastatteluilla, joita varten haastateltiin kuutta hotellinjohtajaa pääasiassa pääkaupunkiseudun alueelta. Haastattelut suoritettiin 2019 elo-marraskuun aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että robotisaatio ja erityisesti digitalisaatio tulevat olemaan suurena tukena muulle toiminnalle. Ne helpottavat automatisoimaan rutiininomaisia töitä, jolloin voidaan keskittyä entistä enemmän asiakaspalvelun sekä johtamisen kehittämiseen. Erityisesti valmentavan johtamisen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Muuttuvassa toimintaympäristössä esimiehen tuki on ensisijaisen tärkeää. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla millä tavalla pienet, yksityiset hotellit kokevat digitalisaation ja robotisaation tuomat vaikutukset. The purpose of the study was to find out how digitalization and robotization will change hotel business in the future, what kind of expectations, how the future of the hospitality industry will look like and what kind of trends will be in the future. Study found out how the industry will change and how it will effect different tasks in the future. This thesis has no commissioner.
Study was qualitative. The theoretical information was gathered from literature, articles and online publications. Data of the thesis was collected by theme interviews with hotel manager from three different hotel chains. Face to face interviews was done separately with six hotel managers.
The result of the study shows that digitalization and robotization will modify industry in the future, but mostly to help other action to work with. The most important thing is to concentrate on serve personal customer service and coaching leadership. Future’s leadership will be more coaching than ever. Based on the findings can be said that humanization will be future’s trend over the digitalization and robotization. Further study can be, for example how digitalization’s next wave will change the hospitality field and how the private hotel´s managers feel about digitalization and robotization and their exceptions how future will look like.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin tulevaisuuden tutkimusta keskeisten käsitteiden kautta, robotisaatiota, digitalisaatiota sekä tulevaisuuden visioita. Tutkimuksen teoreettinen tietopohja on kerätty kirjallisuutta, artikkeleita ja Internet -lähteitä hyödyntäen. Aineistonkeruu suoritettiin yksittäisillä teemahaastatteluilla, joita varten haastateltiin kuutta hotellinjohtajaa pääasiassa pääkaupunkiseudun alueelta. Haastattelut suoritettiin 2019 elo-marraskuun aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että robotisaatio ja erityisesti digitalisaatio tulevat olemaan suurena tukena muulle toiminnalle. Ne helpottavat automatisoimaan rutiininomaisia töitä, jolloin voidaan keskittyä entistä enemmän asiakaspalvelun sekä johtamisen kehittämiseen. Erityisesti valmentavan johtamisen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Muuttuvassa toimintaympäristössä esimiehen tuki on ensisijaisen tärkeää. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla millä tavalla pienet, yksityiset hotellit kokevat digitalisaation ja robotisaation tuomat vaikutukset.
Study was qualitative. The theoretical information was gathered from literature, articles and online publications. Data of the thesis was collected by theme interviews with hotel manager from three different hotel chains. Face to face interviews was done separately with six hotel managers.
The result of the study shows that digitalization and robotization will modify industry in the future, but mostly to help other action to work with. The most important thing is to concentrate on serve personal customer service and coaching leadership. Future’s leadership will be more coaching than ever. Based on the findings can be said that humanization will be future’s trend over the digitalization and robotization. Further study can be, for example how digitalization’s next wave will change the hospitality field and how the private hotel´s managers feel about digitalization and robotization and their exceptions how future will look like.