Jungle stories -liikuntakirja : liikkumisen iloa varhaiskasvatusympäristöön
Moradi, Bahar; Pajunen, Marika (2020)
Moradi, Bahar
Pajunen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314243
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä englanninkielisen päiväkodin The Teddybear daycare:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella liikuntakirja, jonka tarkoituksena oli helpottaa varhaiskasvattajien liikuntatuokioiden suunnittelua ja toteutusta. Liikuntakirja sisältää erilaisia tuokioita erilaisten tarinoiden kertomana. Liikuntakirjassa painotetaan motoristen perustaitojen harjoittamista ja vahvistamista. Päiväkodin vieraskielisyys otettiin huomioon opinnäytetyön suunnittelussa ja toteutuksessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, liikuntakasvatusta, liikunnan merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle sekä lapsen motoristen taitojen kehityksen pääpiirteitä. Teoriaosuus perustui kirjallisuuteen ja internetissä olevaan materiaaliin. Suunnittelun tukena käytettiin idea- ja varhaisvaiheen kehittämisen menetelmää.
Toimeksiantajallamme oli selkeä tarve liikuntakirjalle. Kirjan avulla päiväkodin henkilökunta säästää aikaa suunnittelussa. Liikuntatuokiot ovat helposti toteutettavissa tilasta ja tarvikkeista riippumatta – ohjaaja tarvitsee vain kannustavan asenteen liikkumiseen tukeakseen lasten myönteistä suhdetta liikuntaan. Jatkokehittämisideana liikuntakirjaan perustuen voisi luoda lasten ja vanhempien yhteisen liikunnallisen tapahtuman esimerkiksi vanhempainillan yhteyteen. Liikuntakirjaa on mahdollista käyttää muutkin varhaiskasvatuksessa työskentelevät.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, liikuntakasvatusta, liikunnan merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle sekä lapsen motoristen taitojen kehityksen pääpiirteitä. Teoriaosuus perustui kirjallisuuteen ja internetissä olevaan materiaaliin. Suunnittelun tukena käytettiin idea- ja varhaisvaiheen kehittämisen menetelmää.
Toimeksiantajallamme oli selkeä tarve liikuntakirjalle. Kirjan avulla päiväkodin henkilökunta säästää aikaa suunnittelussa. Liikuntatuokiot ovat helposti toteutettavissa tilasta ja tarvikkeista riippumatta – ohjaaja tarvitsee vain kannustavan asenteen liikkumiseen tukeakseen lasten myönteistä suhdetta liikuntaan. Jatkokehittämisideana liikuntakirjaan perustuen voisi luoda lasten ja vanhempien yhteisen liikunnallisen tapahtuman esimerkiksi vanhempainillan yhteyteen. Liikuntakirjaa on mahdollista käyttää muutkin varhaiskasvatuksessa työskentelevät.