RAUHOITTAVIA AISTIKOKEMUKSIA - aistiesineet työvälineenä varhaiskasvatuksessa
Ikonen, Heidi (2020)
Ikonen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen pienryhmän varhaiskasvattajille työväline aistitiedon käsittelyn häiriöön liittyen. Tavoitteena oli tuottaa konkreettisia aistiesineitä. Aistiesineet ovat tarkoitettu erityisesti lapsille, joilla on aistitiedon käsittelyn häiriöitä. Aistiesineet tukevat lasten kasvua, kehitystä ja oppimista varhaiskasvatusympäristössä. Aistiesineitä voi hyödyntää sekä arjen tilanteissa että pedagogisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin joensuulaisen päiväkodin pienryhmässä. Pienryhmässä ei ollut varsinaisesti aistiesineitä käytössä aiemmin, joten tämä opinnäytetyö toimi kehittämistyönä. Aistiesineet ovat suunniteltu muun muassa rauhoittaviksi ja toimintaan keskittymisen mahdollistaviksi. Tehtyjä aistiesineitä voi käyttää myös virikkeinä vireystilan nostamisessa pienryhmän arjessa. Aistiesineiden suunnittelemisen ja valmistamisen lisäksi työhön kuului kirjallisen oppaan tekeminen. Oppaassa kuvataan aistiesineitä ja niiden käyttötapoja. Tuotos on kehitetty erityisesti kyseisen pienryhmän käyttöön, mutta sitä voi hyödyntää myös muiden kanssa.
Pienryhmän varhaiskasvattajien mielestä aistiesineet olivat hyödyllisiä, käytännöllisiä ja monikäyttöisiä. Osa aistiesineistä oli ollut käytössä päivittäin ja osa harvemmin. Aistiesineitä oli käytetty pääasiassa rauhoittamaan lapsia. Aistiesineistä oli ollut hyötyä arjessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin joensuulaisen päiväkodin pienryhmässä. Pienryhmässä ei ollut varsinaisesti aistiesineitä käytössä aiemmin, joten tämä opinnäytetyö toimi kehittämistyönä. Aistiesineet ovat suunniteltu muun muassa rauhoittaviksi ja toimintaan keskittymisen mahdollistaviksi. Tehtyjä aistiesineitä voi käyttää myös virikkeinä vireystilan nostamisessa pienryhmän arjessa. Aistiesineiden suunnittelemisen ja valmistamisen lisäksi työhön kuului kirjallisen oppaan tekeminen. Oppaassa kuvataan aistiesineitä ja niiden käyttötapoja. Tuotos on kehitetty erityisesti kyseisen pienryhmän käyttöön, mutta sitä voi hyödyntää myös muiden kanssa.
Pienryhmän varhaiskasvattajien mielestä aistiesineet olivat hyödyllisiä, käytännöllisiä ja monikäyttöisiä. Osa aistiesineistä oli ollut käytössä päivittäin ja osa harvemmin. Aistiesineitä oli käytetty pääasiassa rauhoittamaan lapsia. Aistiesineistä oli ollut hyötyä arjessa.