Tarinaseikkailu-paketti: Tarinankerronnalla kohti lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa
Sallinen, Jenna; Sinkkonen, Heli (2020)
Sallinen, Jenna
Sinkkonen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten osallisuutta ja kuulluksi tulemisen tunnetta
varhaiskasvatuksen toiminnassa. Tavoitteena oli tuoda esille tarinankerronnan ja siihen
pohjautuvan seikkailun mahdollisuudet lapsen osallisuuden tunteen lisääjänä. Tuotoksena syntynyt Tarinaseikkailu-paketti mahdollistaa lasten osallistumisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhdessä kontiolahtelaisen päiväkodin
kanssa. Opinnäytetyöhön sisältyi kolme toimintapäivää sekä tuotoksena syntynyt Tarinaseikkailu-paketti. Toimintapäiviin kuului tarinankerrontaa, piirtämistä sekä lasten tarinaan pohjautuva seikkailupäivä. Tarinaseikkailu-paketti tukee kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisältöä sekä oppimisen alueita.
Työssä tuomme esille pedagogisen dokumentoinnin tärkeyden osana varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelua, toteutusta sekä arviointia. Tämä dokumentoinnin muoto näkyi muun muassa lasten kertomana tarinana, tarinaan liittyvien kuvien piirtämisenä ja
niistä lasten kanssa keskusteluna sekä valokuvina prosessin aikana.
varhaiskasvatuksen toiminnassa. Tavoitteena oli tuoda esille tarinankerronnan ja siihen
pohjautuvan seikkailun mahdollisuudet lapsen osallisuuden tunteen lisääjänä. Tuotoksena syntynyt Tarinaseikkailu-paketti mahdollistaa lasten osallistumisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhdessä kontiolahtelaisen päiväkodin
kanssa. Opinnäytetyöhön sisältyi kolme toimintapäivää sekä tuotoksena syntynyt Tarinaseikkailu-paketti. Toimintapäiviin kuului tarinankerrontaa, piirtämistä sekä lasten tarinaan pohjautuva seikkailupäivä. Tarinaseikkailu-paketti tukee kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisältöä sekä oppimisen alueita.
Työssä tuomme esille pedagogisen dokumentoinnin tärkeyden osana varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelua, toteutusta sekä arviointia. Tämä dokumentoinnin muoto näkyi muun muassa lasten kertomana tarinana, tarinaan liittyvien kuvien piirtämisenä ja
niistä lasten kanssa keskusteluna sekä valokuvina prosessin aikana.